Erhverv
0

Hver femte har søvnproblemer, der kan blive farlige for helbredet

Søvnløshed er et kæmpe samfundsproblem, som vi bør prioritere meget højere i sundhedssystemet, mener søvnekspert.

Det værste, man kan gøre, når man ikke kan sove er at tage sin tablet. Det blålige lys fra skærme kan gøre det endnu sværere at falde i søvn. Foto: Colourbox

Nedtrykt, energiforladt og ukoncentreret. Sådan får man det, hvis man igennem længere tid ikke får den søvn, man har behov for. Og meget tyder på, at det gælder for en femtedel af den voksne befolkning.

En ny måling, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Jyllands-Posten, viser, at ca. 20 procent har problemer med at sove én til flere gange om ugen. Og det er et alarmerende højt tal er søvnforskere enige om.  

"Patienter, som har søvnproblemer mindst tre gange om ugen, lider af insomni - søvnløshed, der er behandlingskrævende. Hvis man gennem længere tid lider af søvnløshed, kan der opstå andre lidelser som for eksempel hjertekarlidelser, depression og angst, så det er et meget alvorligt problem," siger søvnspecialist og direktør i den private søvnklinik ScanSleep, Torben Jager Petersen.

Så mange har problemer med at sove

Hver nat: 3,8 pct.

En eller flere gange om ugen: 15,9 pct.

En eller flere gange om måneden: 22,3 pct.

Mindre end én gang om måneden: 37,0 pct.

Aldrig: 20,3 pct.

Ved ikke: 0,6 pct.

"Dårlig søvn er blevet en livsstilslidelse på linje med fedme og manglende motion. Derfor bør vi også prioritere området mere, end vi har gjort hidtil," siger professor og overlæge ved Rigshospitalet Poul Jennum. Vidensråd for Forebyggelse udgav for kort tid siden en af de mest omfangsrige rapporter, der endnu er publiceret om søvn, "Søvn og Sundhed".

Ifølge rapporten er risikoen for at udvikle type 2-diabetes eksempelvis øget med cirka 50 procent hos personer, der har svært ved at falde i søvn. Samtidig har personer, der sover mindre end syv-otte timer om natten, omkring 50 procent øget risiko for hjertekarsygdomme og 15 procent højere risiko for slagtilfælde sammenlignet med dem, der sover mere og bedre.

"Der har hidtil været alt for lidt fokus på de helbredsmæssige konsekvenser af manglende søvn. Derfor har vi udarbejdet nogle gode råd til folk, som døjer med søvnløshed. For der er faktisk meget, man selv kan gøre for at tage problemerne i opløbet," siger han.

Der kan være mange årsager til, at søvnen ikke vil indfinde sig. Vores livsstil og de mange tilbud på nettet er en hård konkurrent til søvnen, påpeger flere søvnforskere.

"I dag føler flere mennesker sig presset på deres arbejde. Kravene er blevet højere, der skal leveres mere, arbejdstiden er blevet flydende, man kan altid lige åbne computeren og arbejde lidt mere, og racet er blevet hårdere," siger Torben Jager Petersen.

"Arbejdsfunktioner, som kører døgnet rundt, er stigende. Funktioner som kører på "skæve" tidspunkter, tidlig morgen, sen aften, er stigende. Og samtidig udvikler samfundet sig fra fysiske opgaver til vidensintensive, innovative servicefunktioner, som kun kan fungere med veludhvilede toppræsterende hoveder, og her er den basale forudsætning tilstrækkelig søvn," siger søvnspecialist ved Privathospitalet Skørpings Søvncenter, Jan Ovesen.

Der er over 80 diagnoser inden for søvnområdet, så selv om søvnløsheden måske opstår af fysiologiske årsager, som for eksempel søvnapnø eller urolige ben, så går det hurtigt hen og bliver et psykisk problem også. Når man vågner om natten, begynder tankerne at køre, og man bliver bange for ikke at kunne falde i søvn igen, og så forstærkes problemet.

"Det er faktisk naturligt, at mennesker gennemsnitlig vågner 25-30 gange i løbet af en nat," siger professor og overlæge ved Rigshospitalet Poul Jennum, der er leder af Dansk Center for Søvnmedicin. "Det er en del af vort arouse-system. Uden det ville vi slet ikke kunne overleve. Problemet opstår, hvis der er ydre eller indre forstyrrelser, for eksempel i form af stress og bekymring. Så vågner man og kan ikke falde i søvn igen på grund af tankemyldr. Og opstår den situation tilstrækkelig mange gange, så bliver den selvforstærkende, så man bliver stresset af tanken om ikke at kunne sove."

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Wilke for Jyllands-Posten i uge 26-27 blandt 1001 personer over 18 år.

Wilke har for Jyllands-Posten også spurgt folk om, hvad de gør, når de ikke kan sove, og 51 procent svarer, at de ligger og vender og drejer sig i sengen. Det er lige så mange som i undersøgelsen fra 2009. Men det er ifølge eksperterne det værste, man kan gøre.

"De som vender og drejer sig risikerer, hvis tilstanden strækker sig over længere tid, at udvikle ovenstående reaktion. Desværre kan det akutte problem, udvikle sig til et kronisk på kun et par uger. Det er desværre ikke overraskende, at folk ikke er blevet klogere i forhold til 2009. Vores viden om søvn er jo begrænset, selvom vi er blevet meget klogere igennem de seneste 25 år. At sprede denne viden fra søvnforskere og søvnmedicinske specialister, til andre læger, og videre til andre mennesker, så de ændrer deres adfærd i en retning som tilgodeser normal god søvn, er en opgave, som tager tid," siger Jan Ovesen.



Klik dig rundt i alle artiklerne i Jyllands-Postens store søvnguide:

Personlige fortællinger:
1. »Jeg var så syg, at jeg ikke kunne være alene med mine børn«
2. »Jeg indså, at sovemedicinen var blevet min mentale krykke«

Nyhed:
3. Hver femte har helbredstruende søvnproblemer

Fakta og gode råd:
4. Få svar på alle dine spørgsmål om søvn og søvnløshed
5. 10 gode råd til en bedre nattesøvn
6. Derfor er søvnen vigtig
7. Den bedste kur mod snorken er også den kedeligste
8. 10 gode råd: Sådan slipper du af med din snorken
9. Professor: Her er den store skurk bag danskernes søvnmangel

Viden om...:
10. Den krøllede Alfa, fårehyrden og andre uheld
11. Søvngængere tror, de er sindssyge
12. Søvngænger-sex er en sygdom
13. Natbio på sjælens bagside: I søvne spiller vores underbevidsthed vanvittige filmstrimler - om os selv, vores skygge


 

BRANCHENYT
Læs også