Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Dansk tv-boom har tabt pusten

Efter fem års hidsig vækst i markedet for dansk tv, viser flere tv-producenter ny vigende eller røde bundlinjer. Væksten er fladet ud og markedet har fundet et nyt leje, lyder det.

Reality-programmet Divaer i junglen er produceret af Eyeworks, nu Warner Bros Danmark. Selskabet hører til dem, der melder om faldende omsætning og røde bundlinje i 2014.   Pressefoto

Efter nogle år med feberhed vækst, mangel på hænder og problemer med at fodre efterspørgslen på reality, madprogrammer og talentshows, anes nu en udfladning i den danske tv-branche.

Det viser en analyse af 15 af de største produktionsselskabers regnskaber, som Finans har foretaget. Syv selskaber faldt på bundlinjen, og fire endte med underskud. Samlet faldt resultatet efter skat 30 pct. til 38 mio. kr. Vækstkurven er fladet ud, melder flere producenter, bl.a. Metronome, Koncern TV og Eyeworks.

»Vækstkurven er knækket. Men jeg tror ikke, at markedet er blevet ringere; vi er stadig på et meget højt niveau,« siger Kent Nikolajsen, adm. direktør i det Metronome, der producerer bl.a. »Luksusfælden«, og i foråret fusionerede med Big Brother-producenten Endemol. Mens Metronome oplevede markant vækst, så Endemol sit værste resultat i fire år.

Samme melding lyder fra Eyeworks' direktør Esben Halding. Selskabet bag bl.a. »Divaer i junglen« gav et underskud på 6,7 mio. kr. mod et plus på 5,6 mio. kr. i 2013. Faldet skyldes dels bogføringsteknik i forbindelse med, at selskabet blev købt af amerikanske Warner Bros, siger han, og dels faldende omsætning. 

»Vi har oplevet en stagnation i den generelle efterspørgsel. Væksten er i al fald kulmineret,« siger han.

Den danske tv-produktion fordobledes lynhurtigt fra 2009 til 2013 til 1,4 mia. kr., ifølge Producentforeningen. De danske tv-stationer kappedes om at tilbyde seerne originalt dansk tv til et stigende antal kanaler. Samtidig har storkunden DR årligt øget sine indkøb markant, bl.a. som følge af politiske krav og lanceringen af bl.a. DR3. På fire år har DR købt ind for 1,4 mia. kr.

DR's indkøb

Krav til DR's udlægning iflg. medieaftalen 2011 - 2014 og 2015 -2018 i mio. kr. og DR's bogførte udlæg.

2011

Krav: 175
Udlæg: 217

2012

Krav: 200
Udlæg: 290

2013

Krav: 225
Udlæg: 492
(inkl. en ekstraordinær post på ca. 100 mio. kr. til serien "1864")

2014

Krav: 250
Udlæg: 404

2015 - 2018

Krav: 300 årligt

At vækstkurven synes at knække nu, skyldes ifølge flere producenter at tv-stationernes budgetter har nået et mætningspunkt. Der er ikke blevet lanceret nye kanaler i 2014. DR skruede ikke ned i 2014, men holdt med indkøb for 404 mio. kr. niveauet for året før. TV 2 oplyser ikke budgetter, men har, siger programdirektør Anne Engdal Stig Christensen, fastholdt stabile indkøbsbudgetter efter nogle år med jævnlige kanallanceringer.

»Det er for mig helt indlysende, at efter nogle år med kraftig vækst, kommer der en naturlig udfladning,« siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen.

Flere producenter melder om pres på priserne. Branchen er vokset hurtigt, og når ordremængden så stagnerer, øges konkurrencen, lyder det.

»Vi oplever et meget stort pres på priserne,« siger bl.a. Thomas Heurlin, medejer og producent i Koncern TV, der står bag bl.a. »Mormors Bordel« og i 2014 så resultatet falde fra 4 mio kr. til 0,6 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også