Gammel Erhverv
0

Utraditionel butikskæde går på rov i flere danske byer

Normal-kæden har succes og åbner butikker i rekordfart. Det kan sammenlignes med Tiger og Søstrene Grene, siger ekspert.

Normal har indtil videre åbnet 16 butikker i Danmark - her i Aarhus. Mange flere er på vej. Foto: Lise Balsby

»Prøv lige at vente to sekunder…«

Når man som direktør i en virksomhed er nødt til at lægge røret fra sig for at tælle, hvor mange butikker man efterhånden har åbnet, er det et godt tegn på, at man står i spidsen for en hurtigt voksende virksomhed.

Og netop det gør Torben Mouritsen, der sammen med sin partner Bo Kristensen for lidt over to år siden introducerede den første Normal-butik i Danmark og siden har åbnet yderligere 15 af slagsen. Om lidt får også Herning sin egen Normal-butik, og herefter går turen til Herlev, Viborg, Frederikshavn og Sønderborg, hvor Normal netop har indgået aftaler om lejemål.

Normal er gået fra ingenting til mange millioner på kort tid. Der er sorte tal på bundlinjen, og med kapital fra Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ryggen skruer butikskæden nu op for tempoet.

»Der er mange huller på landkortet, og næste år vil vi åbne endnu flere butikker end i år. Vores koncept har vist sig at holde, så vi vil forsøge at ekspandere så hurtigt, vi kan,« siger Torben Mouritsen og understreger, at baglandet skal kunne følge med.

»Vi prøver at tilpasse organisationen, så den kan håndtere væksten. Når omsætningen vokser år for år, bliver vareflowet og alle andre opgaver større. Derfor skal vi også hente flere medarbejdere ind,« siger han, der pt. beskæftiger 20 medarbejdere på hovedkontoret i Skanderborg.

Idéen bag Normal er simpel, og nøgleordet er parallelimport. Vareproducenter sætter deres priser ud fra et lands købekraftindeks, og da Danmark har et højt indeks, betyder det, at mange af de mærkevarer, som danskerne er vant til at købe, ofte er væsentligt billigere i andre EU-lande.

Normal køber disse varer, importerer dem til Danmark – såkaldt parallelimport - og sælger dem til en pris, der i visse tilfælde er 30-40 pct. lavere end hos konkurrenterne. Det er ligesom grænsehandel, bare nord for grænsen, lyder budskabet.

Af konkurrencemæssige hensyn vil Torben Mouritsen ikke røbe, i hvilke lande Normal køber sine varer.

Normals succes på det danske marked er ikke gået ubemærket hen. I oktober sidste år valgte Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen at skyde et ukendt millionbeløb i butikskæden, der dermed har kunnet accelerere sin udrulning af nye forretninger.

»Normal er et oplevelsesunivers, en slags moderne markedsplads. Man er sikker på mærkevarer til lave priser, men man ved ikke præcist, hvad der gemmer sig i sortimentet.«

Mai Thomsen, detailekspert, Retail Institute Scandinavia.

Torben Mouritsen har blikket fæstnet mod strøggader og butikscentre i store og mellemstore provinsbyer med mindst 40.000 indbyggere i nærområdet. Og ikke mindst hovedstaden, hvor der ifølge Normal-direktøren er plads til »rigtig mange butikker.«

»Konceptet er det samme, hvor end vi åbner. Med den kundestrøm, vi har i butikkerne, kunne vi i princippet sælge alle slags varer, men det gør vi ikke. Vi sikrer hele tiden fornyelse og udskiftning af varer, men de er alle beslægtet med vores nuværende sortiment,« siger Torben Mouritsen, der i sin tid var med til at stifte Wupti.com.

Når Normal har haft held med at vinde danskernes gunst, skyldes det, at konceptet taler til alle typer forbrugeres behov for at gøre en god handel. Det kan sammenlignes med Tiger og Søstrene Grene, som også ekspanderer vildt og voldsomt, mener Mai Thomsen, ekspert i detailhandel ved Retail Institute Scandinavia.

»Normal er et oplevelsesunivers, en slags moderne markedsplads. Man er sikker på mærkevarer til lave priser, men man ved ikke præcist, hvad der gemmer sig i sortimentet. Det skifter løbende. Kunderne kan gå på jagt, og det tiltrækker særligt kvindelige kunder,« siger Mai Thomsen.

Hun mener, at Normal står uden en direkte konkurrent i markedet, men ikke desto mindre er en trussel mod de traditionelle supermarkedskæder, når det drejer sig om non food-produkter som tandpasta, barbergrej og rengøringsmidler.

»Det overrasker mig i hvert fald ikke, at Normal har succes. Det er et koncept, der rammer lige ned i de forbrugertrends, vi ser hos især kvinderne,« siger Mai Thomsen.

Konceptet bag Normal kendes fra England, hvor Poundland siden 1990 har udviklet en kæde bestående af næsten 500 butikker. I USA har begrebet "$ Store" eksisteret siden 1870, og i dag er navnet på den førende kæde "Dollar Tree" med over 4.000 butikker.

TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

BRANCHENYT
Læs også