Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Bilbranchen spår gyldent år for bilsalget

Bilsalget er i årets første otte måneder steget med syv procent i forhold til året før. Derfor spår både De Danske Bilimportører og FDM, at salget i år vil nærme sig 200.000 solgte biler.

I årets første otte måneder kom der over 136.000 nye biler på gaden i Danmark.  Foto: Morten Langkilde /Polfoto

2015 er godt på vej til at blive et drømmeår for bilsalget i Danmark. Det spår brancheorganisationen De Danske Bilimportører (DBI) på baggrund af de seneste tal for bilsalget i Danmark.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget og leasing af biler steg med fire procent fra juli til august. Med årets forgående måneder in mente, tør DBI godt konkludere, at 2015 kommer til at overgå sidste års salg.

»Vi regner med, at 2015 bliver et nyt rekordår. Jeg synes, at året indtil videre er forløbet særdeles fint, og efter otte måneder tør jeg godt vove pelsen,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør i DBI.

Sidste år havde vi 188.000 solgte biler, og vi føler os rimelig overbeviste om, at vi havner over det tal i år

Gunni Mikkelsen, adm. direktør i DBI.

Han peger især på, at danskernes lyst til at købe biler er på vej tilbage, fordi der langsomt er ved at komme skub i økonomien igen.

»Sidste år havde vi 188.000 solgte biler, og vi føler os rimelig overbeviste om, at vi havner over det tal i år. Om det så bliver over de magiske 200.000, tør jeg ikke spå om,« tilføjer han.

Sammenligner man perioden januar-august i 2014 med i år, er bilsalget steget med syv procent. I de otte første måneder af 2014 blev der solgt 127.331 personbiler til både privatpersoner og erhvervslivet. I samme periode i år er antallet 136.657.

Går man to år tilbage i tiden, var antallet af solgte biler i samme periode på 136.657.

Nye personbiler januar-august:

2008: 110.405

2009: 71.667

2010: 97.076

2011: 113.256

2012: 114.134

2013: 119.568

2014: 127.331

2015: 136.657

Ifølge forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen, var mange danskere tilbageholdne med at investere i en ny familiebil i årene under krisen.

Men årets foreløbige bilsalg tyder på, at danskernes købelyst for alvor er vendt tilbage. Derfor har en såkaldt ketchupeffekt har ramt bilsalget.

»Typisk har vi set, at danskerne i de foregående år har investeret i de små biler, der har fungeret som pendlerbiler. Til gengæld har man udskudt købet af de større familiebiler. Nu ser det ud til, at der er større tillid til, at det nok skal gå, og derfor udskifter man nu også de større familiebiler,« siger han.

Allan Skytte Christensen deler derfor DBI’s optimisme for året, og han regner med, at bilsalget i år vil passerede 200.000.

»Med mindre der pludselig opstår en ny finanskrise, hvilket der selvfølgelig ikke gør, så ender vi nok over de 200.000 solgte biler i år,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også