Serier

Derfor smiler virksomhederne, når unge kunder skælder ud på Facebook

De er kritiske og kræver, at virksomheder tager et ansvar. Til gengæld gider de unge forbrugere godt engagere sig i virksomhederne og deres budskaber.

Millennials: En ny generation af forbrugere
Grafik: Anders Thykier

»Tak Arla! Nu har jeg hele mit liv gerne villet spise yoghurt, men det har været fysisk umuligt for mig som mand, da alt yoghurt som bekendt kun kan fordøjes af kvinder. Engang fik jeg en skefuld peach melba, og jeg var sygemeldt en uge med, hvad lægerne beskrev som menstruationssmerter og forhøjet trang til at læse Eurowoman.«

Kommentaren fra en mand i 30'erne fik 748 likes på Facebook. Nok ikke lige den slags respons Arla havde håbet på, da de bad brugerne om hjælp til udviklingen af en ny slags »yoghurt til MÆND«; »Altså fx noget der mætter mere, fylder mere, giver mere...« 

Opdateringen fik nærved 900 kommentarer. Mange kom med gode idéer (hvad med kirsebærsmag, fiber, nul sukker ?), men lige så mange for i flæsket på den kønsspecifikke produktudvikling. Flere nyhedsmedier samlede det op som en debat om, hvorvidt det var et problem at inddele behov og produkter i køn. ..

Læs også
Top job