Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Udlændinge brænder nallerne på det danske avismarked

Udenlandske mediekoncerner har haft det svært på det danske avismarked. Berlingskes nye ejere har ikke mange gode eksempler at spotte i bakspejlet.

Mecoms topchef David Montgomery  Foto: Martin Lehmann

Belgiske De Persgroep er med opkøbet af Berlingske Media trådt ind i en række af internationale mediekoncerner, der skal prøve kræfter med det danske avismarked. Har Berlingskes nye ejere studeret deres forgængere, har de set, at flere er snublet eller kørt fast i det danske medielandskab.

Flere udenlandske mediekoncerner har de seneste 15 år opkøbt danske avishuse med forventningen om at kunne trimme og udvikle sig til afkast eller læsertal. Bonnier, Orkla, Mecom, Dagsbrun, Tamedia, og nu altså De Persgroep. Men ganske få har haft succes. Flere har måttet erkende, at de havde overvurderet mulighederne og undervurderet konkurrencen på det tætpakkede danske avismarked. ..

Læs også
Top job