Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nye tal optrapper konkurrenters kritik af Post Danmark

Baggrund: Konkurrenter kritiserer Post Danmark for konkurrenceforvridende metoder. Venstres transportordfører vil nu have Post Danmarks økonomi endevendt

Post Danmarks konkurrenter beskylder virksomheden for konkurrencerforvridende metoder. Adm. direktør i Post Danmark, Henning Christensen (midt i billedet) afviser al kritik.  Foto: Stine Bidstrup

Konkurrenterne er i stormløb mod Post Danmark forud for nye politiske forhandlinger om postlovens fremtid. Påstande om konkurrenceforvridende bud og uretfærdig udnyttelse af befordringspligten fyger mod Post Danmark, hvis ledelse dog pointerer, at den blot overholder loven.

Post Danmark havde røde tal på bundlinjen i 2014 med et underskud på 206 mio. kr. Et minus, der fik selskabet til at gøre brug af den såkaldte udligningsordning – og det har skabt ramaskrig hos postkonkurrenterne

De er chokerede over, at Trafik- og Byggestyrelsen har afgjort, at de fra årsskiftet skal betale et tvangsbidrag til Post Danmark, hver gang de leverer et brev.

I logistikvirksomheden GLS har region manager Karsten Klitmøller sammenlignet ordningen med at blive tvunget til at betale en del af naboens husleje. Han bakkes op af Danmarks største private distributionsvirksomhed FK Distribution.

»Det virker helt skørt, at de kommer med et ønske om at få deres konkurrenter til at give bidrage til dem, når de reelt i 2014 havde et overskud på det befordringspligtige område,« siger adm. direktør, Mads Dahl Andersen.

En ny analyse fra Copenhagen Economics, som på vegne FK Distribution har gennemset økonomien i Post Danmark, viser, at det ikke er befordringspligten, der rammer virksomheden hårdest.

Det skal konkurrenter betale Post Danmark
  • Ifølge postloven kan alle postvirksomheder, der »udøver erhvervsmæssig postbefordring af adresserede breve« pålægges at betale til en udligningsordnigen.
  • Meningen med udligningsordningen er, at virksomheder skal dele omkostninger ved befordringspligten, der sikrer, at der leveres post på hverdage i hele landet.
  • Post Danmark har nu ansøgt Trafik- og Byggestyrelsen om aktivering af udligningsordningen
  • Styrelsen har afgjort, at fra 2016 skal alle postvirksomheder betale 28,3 øre pr. brev til Post Danmark
  • Ifølge Trafik- og Byggestyrelsens opgørelse sad Post Danmark i 2014 på 97,3 pct. af brevmarkedet.


Analysen finder, at ca. 10 pct. af underskuddet på mere end 200 mio. kr. skyldes befordringspligten, og fraregnes ekstraordinære udgifter i 2014 til afskedigelser af medarbejdere, når Copenhagen Economics frem til, at Post Danmark faktisk indkasserer et overskud på 47 mio. kr. på det befordringspligtige område.

»I lyset af disse tal virker det mystisk, at man har valgt at iværksætte denne her udligningsordning, der forpligter Post Danmarks konkurrenter til at yde tilskud til dem. Det virker paradoksalt, og det er tal, man bør dykke mere ned i på det politiske niveau og drøfte med Post Danmark,« mener Jakob Tietge, markedschef i Dansk Erhverv.

I Post Danmark siger adm. direktør Henning Christensen, at analysen er gået helt galt i regnemaskinen.

»Når alt er gjort op, er der et underskud på det befordringspligtige område. Vi har valgt at aktivere udligningsordningen, der er en del af postloven, fordi vi har en økonomisk byrde, der er beregnet til 153 mio. kr. Så er det fuldstændigt irrelevant, hvad der er af underskud på andre områder,« siger han.

Post Danmark
  • Post Danmark hedder i virkeligheden PostNord. Koncernen blev dannet i 2009 ved en fusion mellem det svenske og det danske postvæsen.
  • I de to lande bruger koncernen fortsat navnene Post Danmark og Posten, men i stigende grad benytter man også PostNord-navnet, især overfor erhvervskunder.
  • 40 pct. af PostNord er ejet af den danske stat, mens 60 pct. ejes af den svenske stat.
  • PostNord havde i 2014 en omsætning på 40 mia. svenske kr. (cirka 31 mia. DKK), og et driftsresultat på 176 mio. svenske kr. (137 mio. DKK). Post Danmark havde i 2014 et underskud på 206 mio. kr.
  • PostNord havde 39.976 medarbejdere i 2014.

Postloven fra 2010 giver Post Danmark befordringspligten – altså forpligter dem til at levere breve i hele Danmark - men samtidig kan de få udgifterne til befordringspligten dækket, hvis de mener, at det er en urimelig økonomisk byrde. Og det har Trafik- og Byggestyrelsen vurderet, det nu er - selvom det ikke passer regeringspartiet Venstre.

»Post Danmark er på juridisk sikker grund, men rent politisk foretrækker jeg, at der ikke er brug for at få iværksæt sådan nogle ordninger,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han fortæller samtidig, at han er forundret over nye oplysninger, der dukkede op midt i november på en høring i landstingssalen på Christiansborg om posten. 

»Der kom en overraskende oplysning på bordet om, at en stor del af Post Danmarks underskud faktisk vedrører det konkurrenceudsatte område. Det var overraskende for de fleste af os, og jeg har nu bedt om oplysninger om, hvordan det underskud egentlig er sammensat,« fortæller Kristian Pihl Lorentzen.

FK Distribution har også ligget i hård kamp med Post Danmark om en aftale om omdeling af tilbudsaviser for dagligvarekæmpen Coop. En aftale, som FK Distribution i maj måned mistede til Post Danmark, der derfor overtager uddelingen fra årsskiftet. Ifølge FK Distribution skyldes tabet, at Post Danmark har underbudt i så kraftig stil, at selskabet ikke kan tjene en krone på omdelingen.

»Jeg mener, at Post Danmark misbruger deres stilling og kører med alt for lave priser, som slet ikke dækker omkostningerne på det område, hvor de konkurrerer med os,« kritiserer Mads Dahl Andersen.

Når man har konkurrenter, er der altid reaktioner, og dem vil vi ikke kommentere på

Henning Christensen, adm. direktør Post Danmark

Dermed føler konkurrenter på postmarkedet sig dobbelt ramt af Post Danmark, som den danske stat ejer 40 pct. af. På det befordringspligtige område skal de punge op med bidrag – og på det konkurrenceudsatte område bliver de underbudt, lyder det.

Post Danmark afviser kritikken.

»Vi skal stå på mål for konkurrencelovgivningen. Når man har konkurrenter, er der altid reaktioner, og dem vil vi ikke kommentere på,« siger adm. direktør Henning Christensen.

Transportminister Hans Christian Schmidt vil ikke kommentere situationen i Post Danmark forud for nye forhandlinger om postloven, men Venstres transportordfører forklarer, at han især vil udrede, om konkurrenterne har ret i kritikken.  

»Vi skal kigge på, om der er sket en uhensigtsmæssig sammenblanding mellem det befordringspligtige område og det konkurrenceudsatte. Der skal være vandtætte skotter imellem,« mener Kristian Pihl Lorentzen.

Han fortæller, at forhandlingerne om en ny postlov allerede går i gang de kommende uger. Her skal man blandt andet diskutere, hvor tit der skal deles post ud i en tid, hvor brevmængden svinder kraftigt.

»Udfordringen er, at vi sikrer, at der bliver bragt post og pakker ud til alle dele af Danmark - også på Saltholm. Men på den anden side, vil vi gerne have, at der er fair konkurrence,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

BRANCHENYT
Læs også