Erhverv
0

Vi bruger flere og flere milliarder på kæledyr

Der er milliarder i mad, medicin, legetøj, tøj og gadgets til vores hunde og katte. Men danskerne er ikke desto mindre relativt snusfornuftige.

Alfred skal tilbage til mor og far efter en scanning under fuld bedøvelse. Koste hvad det vil: Han skal blive rask. Foto: Stine Bidstrup

Alfred er en dyr herre. Inden for den seneste måneds tid har den fem måneder gamle hund kostet omkring 30.000 kr. i dyrlægebesøg og medicin og CT- og MRI-scanninger og blodprøver.

»Men sådan er det. Vi er forsikret, men selv hvis vi ikke var det, havde jeg uden tøven brugt de penge. Det er et familiemedlem, og det må koste, hvad det vil at finde ud af, hvad han fejler, og hvordan han kan blive rask,« siger Jeanette Bach, der sammen med sin mand ejer Alfred og hans søster Mathilde.

Jeanette Bach er ikke alene om at have det sådan.

Vi bruger milliarder af kroner på foder, dyrlæger, medicin, hundetøj og kradsetræer, og vi bruger flere og flere.

»I vores branche er der en klar vækst på det primære marked i Norden. Jeg tror, at en af forklaringerne er, at jo flere singler der er i samfundet, jo flere kæledyr, og dyrene bliver mere og mere menneskeliggjort,« siger Peter Eriksen Jensen.

Han er bestyrelsesformand i Jørgen Kruuse, en virksomhed der sælger både operationsudstyr, genoptræningsudstyr, legetøj og ”almindeligt tøj” til hunde og katte.

En analyse fra amerikanske National Pet Owners Survey giver ham ret. Den viser, at ejerne af familiedyr bliver stadigt yngre, og jo yngre de er, jo flere penge bruger de på dyrene – på alt fra elektronisk udstyr til tøj til mad.

Der findes ingen tal for det samlede kæledyrsmarked. Men der er ret præcise tal for markedet for foder til familiedyr, bl.a. fra analysevirksomheden Euromonitor. De viser, at vi også her i Danmark synes, at kun det bedste er godt nok til hunden eller katten. De skal åbenbart også nyde det nye nordiske køkken.

Dyremad for milliarder

Det er de helt store mastodonter, der sidder på verdensmarkedet for foder til familiedyr.

Samlet vurderes det til at nærme sig 700 mia. kr. i 2015.

Markedsandele i pct.

Mars 18,80 pct.

Nestlé 17,80 pct.

Colgate-Palmolive 3,6 pct.

Big Heart Pet Brands 2,70 pct.

Det er ikke for ingenting, at der er navne, vi alle kender.

Andele af verdensmarkedet

Pedigree (Mars) 5,40 pct.

Whiskas (Mars) 3,30 pct.

Purina Friskies (Nestlé) 2,80 pct.

Hill's Science Diet (Colgate-Palmolive) 2,30 pct.

Purina Dog Chow (Nestlé) 2,20 pct.

Kilde: Euromonitor

»Kundeinteressen er skiftet over mod lokale dyrere mærker, som markedsfører sig på at være naturlige, sunde, kulhydratfattige diæter med lokale ingredienser og højt indhold af urter og bær, uden tilsætningsstoffer, smagsstoffer og konserveringsmidler,« har Euromonitor-analytiker Stefan Anbro fundet ud af.

I 2015 vil familiedyrsfoderet løbe op i næsten 2 mia. kr. i Danmark, spår Euromonitor.

Men det er ikke gået overgevind, synes professor Annemarie Kristensen fra Universitetshospitalet for Familiedyr, Institut for Klinisk Veterinær og Husdyrvidenskab ved Københavns Universitet.

»Folk er villige til at betale rigtigt mange penge for deres dyr. Men det er sjældent, jeg oplever, at de går for vidt,« siger hun.

TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

BRANCHENYT
Læs også