Erhverv
0

Danske kaffebarer brygger sort guld

De små sorte kaffebønner bliver i stigende grad forvandlet til dampende overskud. Mens de etablerede kaffebarer brygger på store vækstplaner, knækker mange også halsen i forsøget på at gøre dem efter.

Kaffe kan være guld - hvis den er brygget på den rigtige måde. Foto: Simon Fals

Kaffebarerne i Danmark brygger i øjeblikket for fuld damp. Finans har taget pulsen på en række store kaffebarer, og der meldes enstemmigt om vækst, overskud på bundlinjen og ekspansionsplaner. Mens Baresso, Starbucks og Riccos kaffebar alle har vokseværk, leger The Coffee Collective med produktudvikling.

»Vores målsætning er at vokse med 3-5 butikker om året, og på nuværende tidspunkt har vi op til flere forskellige lokationer i spil,« siger Head of Franchise i Dansk Supermarked, Michael Hald, der fungerer som Starbucks-direktør i Danmark.

Også konkurrenten Baresso forventer om kort tid at kunne offentliggøre et årsregnskab med pæn fremgang. Sidste regnskab viste et rekordoverskud på 6 mio. kr. og et driftsoverskud på 18 mio. kr. Og med en kapitalindsprøjtning fra tyske JAB Holding forventer kaffekongen at skumme mælken ekstra godt de kommende år:

»Allerede i første halvår planlægger vi åbningen af fem kaffebarer, og vi har flere lokationer i pipeline. Til april åbner vi blandt andet i Kolding Storcenter, og særligt de større, danske provinsbyer ser vi et stort potentiale i,« skriver adm. direktør i Baresso, Nickolas Krabbe Bjerg, i en skriftlig kommentar til Finans.

Starbucks, Baresso, Riccos Kaffebar og The Coffee Collective rider alle på en bølge af et nyt forbrugersegment, der efterspørger bedre kaffe, helst serveret på en cool og bekvem måde. Men kaffe er ikke lig guldmønter. Det siger formand for brancheforeningen kaffe og te, Henrik Frellsen.

»Ser man på statistikkerne er der lige så mange kaffebarer, der går konkurs, som der har succes. En kaffebar skal formå at sælge hele den kaffefortælling, som folk vil købe. Hvis de ikke formår det, ligger den næste kaffebar 150 meter væk,« påpeger Henrik Frellsen.

En opgørelse fra eStatistik og FSR – danske revisor viser da også, at antallet af konkurser i hotel- og restaurationsbranchen steg med 12 pct. fra 2014 til 2015. Mens 4.029 virksomheder samlet set gik konkurs i løbet af 2015, kom 315 af disse fra hotel- og restaurationsbranchen.

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

BRANCHENYT
Læs også