Gammel Erhverv

Uber klar med støtte til tiltalte chauffører

Det omstridte selskab Uber er klar med støtte til de fem chauffører, der skal i retten i København senere på måneden, tiltalt for piratkørsel. Det er overraskende, fordi Uber hidtil har lagt afstand til chauffører, der karakteriseres som selvstændige og ikke ansatte.

Fem chauffører er tiltalt for piratkørsel for Uber og skal i retten i København om 14 dage. Selskabet oplyser i den forbindelse, at det støtter sine partner-chauffører på forskellige måder. Foto: Stefan Jaitner/AP

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

Til trods for at det amerikanske taxa/samkørsel/deleøkonomi-selskab Uber selv forklarer, at chauffører ikke er ansatte, og at selskabet blot stiller en it-platform til rådighed, så er selskabet klar til at støtte til de fem chauffører, der om 14 dage skal i retten i København, tiltalt for piratkørsel.

Uber i Danmark
  • På nuværende tidspunkt er der knap 2000 chauffører i København. De er selvstændige og selv vælger, hvornår og hvor længe de bruger platformen, og derfor varierer antallet af chauffører på gaden.
  • Da Uber startede i København, var ventetiden gennemsnitligt over 5 minutter, i dag er den 3 min. Ifølge Uber bruger en chauffør i gennemsnit under 10 timer om ugen på at køre.
  • Over 30 Uber-chauffører er blevet sigtet, men ikke tiltalt. Sagen den 26. april er en prøvesag, der skal afgøre, om staten vil køre videre mod Uber og chaufførerne.

Det har ikke været muligt at tale med nogen hos Uber, men i en mail til Finans lyder svaret på spørgsmålet om, hvorvidt man er klar med økonomisk støtte, sådan her:

Detaljer om hvordan vi støtter partner-chauffører er en sag mellem dem og os, og er derfor ikke noget vi vil kommentere yderligere over for pressen

Uber i Danmark

»Partner-chauffører er selvstændige, og det er deres advokater også. Vi støtter dog partner-chauffører på forskellige måder, og vores støtte afhænger i sidste ende af den enkelte partners situation. Detaljer om, hvordan vi støtter partner-chauffører, er en sag mellem dem og os, og er derfor ikke noget vi vil kommentere yderligere over for pressen.«

Efterfølgende har Finans forsøgt at få uddybet, om Uber helt afviser, at støtten kan være af økonomisk karakter, men Uber har ikke ønsket at svare.

Meldingen er lidt usædvanligt, fordi selskabet indtil nu har lagt afstand til chauffører, der ikke er ansatte i selskabet.

Peter Herskind er advokat, partner i Pro Erhvervsadvokater og har speciale i ansættelsesret. I forhold til de kriterier, der karakterer et normalt ansættelsesforhold, og hvor virksomheder "står på mål" for sine ansatte, er det svært at se, at chaufførerne er ansatte i Uber. De er snarere en slags selvstændige, der selv sidder med »regningen og risikoen«, som Herskind formulerer det, og i det lys er Ubers håndsrækning mærkværdig.

»Det er ikke det almindelige, men på disruption-området (hvor en ny aktør med markant anderledes koncept og strategi ændrer et etableret marked, eksempelvis taxakørsel, red.) kan man nok godt finde nogle eksempler på, at virksomheden siger »du skal ikke være bange, vi har fælles interesse, og du skal ikke sidde i saksen«. Men det er lidt usædvanligt,« forklarer Peter Herskind.

Ubers forretningsmodel har siden indtoget i 2014 delt Danmark for og imod. Bl.a. blev den socialdemokratiske gruppeformand Henrik Sass Larsen lagt for had af en gruppe østkyske fagforeningsmænd, og Folketinget debatterede for nylig muligheden for at oprette et såkaldt ”Uber Task Force”.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også