Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Dagligvarekoncern bejler til 400.000 danskere som nye medejere

Coop vil udvide ejerkredsen, så 2 mio. danskere får koncernens medlemskort. Illoyale kunder giver store udfordringer for detailhandlen.

Coop har fem kæder med samlet 1.200 butikker. En af dem er SuperBrugsen, som driver supermarkeder rundt om i landet.  Foto: Gregers Tycho

400.000 nye medlemmer de kommende år - og et medlemsprogram som skal knytte kunderne tættere til butikkerne.

Sådan lyder ambitionen hos Coop’s bestyrelsesformand Lasse Bolander, netop som dagligvarekoncernen er i gang med at fejre brugsbevægelsens 150 års jubilæum her i landet.

Coop-koncernen
  • Driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
  • 1.200 butikker rundt om i Danmark.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. en række selvstædige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 40 mia.
  • Ejes af 1,6 mio. medlemmer – danske forbrugere.

Coop Danmark ejes i dag af 1,6 mio. danske forbrugere – tæt ved 100.000 flere end for et år siden. Målet er dog at øge antallet yderligere, så 2 mio. om få år har det røde medlemskort. Målet skal bl.a. nås gennem et nyt medlemsprogram, som lanceres til efteråret.

Coop-ledelsen vil endnu ikke uddybe indholdet, men det ligger bl.a. fast, at der er fokus på det digitale. Coops egen bank er angiveligt også tiltænkt en rolle.

Coop investerer netop nu stort i bl.a. selvscannere i butikkerne, mobilbetaling og onlinehandel. Det vil også indgå i medlemsprogrammet, som både skal styrke koncernens forretning og dermed indtjening.

»Kunsten er at lave et medlemsprogram, som både er økonomisk attraktivt og øger loyaliteten. Netop loyalitet fra forbrugerne er en udfordring i dansk dagligvarehandel. Den er ikke høj nok over for kæder og butikker, da udbuddet er stort og konkurrencen hård,« vurderer Lasse Bolander.

Han mener, at Coops rolle med ejerskabet hos medlemmerne gør opgaven speciel. Lasse Bolander siger:

»Vi skal bruge det som et udbytteprogram. Mens andre betaler udbytte efter bundlinjen, gør vi det løbende gennem tilbud til medlemmerne. Vi skal ikke nødvendigvis kunne regne det hjem 100 pct., mens mange normalt kun giver fordele, hvis det kan betale sig 100 pct. For os er det også en måde at give ejerne overskudsdeling.«

150 år
  • Coop Danmark markerer netop nu, at pastor Hans Chr. Sonne 6. maj 1866 sammen med en kreds af Thisted-borgere stiftede Danmarks første brugsforening.
  • Det markeres med en række begivenheder. Et af dem finder sted onsdag 4 . maj, når dronning Margrethe åbner en særudstilling på Designmuseum Danmark i København. Statsminister Lars Løkke Rasmussen og bestyrelsesformand Lasse Bolander taler ved arrangementet.

Centerleder Mads Mordhorst, Copenhagen Business School, forsker i den danske brugs- og andelsbevægelse. Han mener, at Coop netop som en koncern, der fortsat ejes af forbrugerne og med andelstanken, har en særlig opgave med at blive mere attraktiv.

»Andelsfortællingen virker for mange gange fortsat lidt støvet, men det interessante er, om Coop kan børste støvet af og gå ind på det marked om fællesskaber, som mange gerne tager ind i. Deleøkonomi, crowdfunding og den slags – ja selv Uber-kørsel - bliver markedsført som den nye andelsbevægelse. Så det har fortsat en værdi, men alle mulige vil gerne overtage det. Og rigtig mange detailkæder laver fordelsprogrammer med kundekort og den slags,« siger Mads Mordhorst.

Læs også