Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Danfoss-bossen: Vi vinder markedsandele

4 skarpe spørgsmål til koncernchef Niels B. Christiansen efter offentliggørelsen af 1. kvartals regnskab for Danfoss.

Foto: Lars Krabbe

Indtjeningen i Danfoss er forbedret i årets første tre måneder, hvor driftsresultatet var tæt på 1 mia. kr. Omsætningen vokser mindre, men alligevel er koncerndirektør Niels B. Christiansen godt tilfreds med starten på året.

Danfoss øger blot salget med 2 pct. i lokal valuta. Er det godt nok?

»Ja, i det marked, som vi har lige nu, er det godt. Udviklingen i den globale økonomi er svag. Samtidig ligger priserne på råvarer lavt og har gjort det længe. Det betyder, at virksomhederne i disse sektorer holder igen med investeringerne og køber mindre. Derfor er vi tilfredse med at have en organisk vækst.«

Men 2 pct. er ikke meget?

»Nej. Men vi opererer i en industri, hvor salget ikke påvirkes dramatisk kvartal for kvartal. Der er tale om et langt og sejt træk, hvor det handler om hele tiden at have de rigtige nye produkter og en høj kvalitet.«

Hvordan klarer Danfoss sig i forhold til konkurrenterne?

»Danfoss vinder markedsandele. Det samlede marked for vores produkter har en negativ vækst på mellem 0 og 5 pct. Det kan man også se hos en række af vores konkurrenter, som enten har mistet omsætning eller ikke kan præstere vækst. Forklaringen er, at vores strategier for vækst er begyndt at virke. Vi har satset på vækstlommer i Indien, Tyrkiet og Mexico. Samtidig har vi investeret i produktudvikling, og det ser vi resultaterne af nu.«

I har øget driftsresultatet med 11 pct. Hvordan?

»Danfoss har i adskillige år forbedret produktivitet med omkring 10 pct. om året, og det fortsætter. Vi er også blevet dygtigere til indkøb, og vi har tjent mere på de forretningsområder og markeder, hvor vi har vækst.«

Læs også