Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Familien Andersen fra Køge scorer halv milliard på heftig aktiespekulation

Den tidligere bilkonge Allan F. Andersen og hans familie har efter massive tab gjort comeback som aktiespekulanter. På tre år har de tjent 547 mio. kr. på risikabel handel med værdipapirer.

Carsten F. Andersen ejer denne bilforretning på Gammel Køge Landevej ved København. Men han er også direktør for familiens pengetank, der tjener formuer på risikofyldte spekulationer. Foto: Stine Bidstrup

En i offentligheden ukendt bilfamilie fra Køge har gennem heftig spekulation i værdipapirer scoret over en halv mia. kr. på tre år.

Familien Andersen, der har opbygget en formue via bilimport, er dermed på vej mod et økonomisk kæmpecomeback efter at have tabt over 1 mia. kr. på aktiespekulation op gennem 00’erne.

Den opsigtsvækkende historie trækker tråde til en bilforretning på Gammel Køge Landevej i Hvidovre nær København. På overfladen sælger forretningen nye og brugte Suzuki-biler, men dens ejer, Carsten F. Andersen, er samtidig direktør i Andersen-familiens investeringstank.

Under det anonyme navn Investeringsselskabet af 1. november 2001 A/S scorede familien Andersen i fjor 150 mio. kr. på handel med værdipapirer. Familien har samlet tjent 547 mio. kr. på tre år. Egenkapitalen er på over 700 mio. kr.

Selskabet ejer værdipapirer for 1,2 mia. kr. og har nydt godt af »kursgevinster på aktier og aktiefutures,« fremgår det af 2015-regnskabet.

»Det er et familieejet selskab, der drives med kæmpestore risici. Det er langt ud over det gennemsnitlige niveau for en almindelig investor,« siger investeringsøkonom Per Hansen, Nordnet.

Når den ukendte bilfamilie overhovedet har råd til at handle med værdipapirer for store trecifrede millionbeløb, skyldes det Allan F. Andersen, tidligere kendt som »Køges bilkonge.«

Han opbyggede sin formue ved gennem mange år at stå for den danske import af Mazda- og Suzuki-biler. Det skete gennem firmaet Andersen Motors, som han siden solgte fra.

I dag ejer Allan F. Andersen majoriteten af familiens investeringsselskab. De øvrige aktieposter sidder Carsten F. Andersen, Ina Birgitte F. Andersen og Ghita Simone F. Andersen på.

Familien Andersen kort fortalt
  • I spidsen for bilfamilien Andersen står Allan Fischer Andersen, der i mange år stod for importen af Suzuki- og Mazda-biler i Danmark.
  • Det skete gennem det Køge-baserede firma Andersen Motors, som han i februar 2003 solgte fra.
  • Ved siden af handel med biler har familien Andersen spekuleret heftigt i værdipapirer gennem selskabet Investeringsselskabet af 1. november 2001 A/S. Det har givet både store tab og store gevinster.
  • En række spektakulære overskud gav kortvarigt Andersen-familien milliardærstatus. Siden forsvandt en del af pengene i fejlslagne investeringer, men nu peger formuen igen opad.
  • Allan Fischer Andersen ejer størstedelen af familiens investeringsselskab, mens Carsten F. Andersen er direktør. De øvrige aktieposter sidder Ina Birgitte F. Andersen og Ghita Simone F. Andersen på.
  • Familien ejer også Kaj Andersen & Sønner Holding A/S, der har en egenkapital på 286 mio. kr.

Den tidligere Køge-bilkonge overlod i 2012 selve ledelsen af selskabet til Carsten F. Andersen, der også driver Carsten Andersen Automobiler på Gammel Køge Landevej. Han vil ikke udtale sig om familiens investeringer, skriver han i en mail til Finans.

Heller ikke den eneste person i selskabet, der ikke er medlem af Andersen-familien, vil sige noget.

Det er den erfarne erhvervsmand og tidligere Danske Bank-direktør Jens Otto Veile, der i mere end et årti har siddet som bestyrelsesformand i flere af familiens selskaber, og som også er kvæstor i Carlsbergfondet.

»Selskabet er, som du kan se, et familieejet selskab. Vi har ikke yderligere kommentarer til regnskab eller strategi end de i årsrapporten indeholdte,« skriver Jens Otto Veile i en mail.

Læs også