Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Pressede kæder kaster millioner ind i discountkrig

Mens en tyskeejet discountkæde kæmper med store millionunderskud, sætter Kiwi-kæden fart i en lyn-ombygning. 90 butikker skal opgraderes på tre måneder i kampen om danske forbrugere.

Kiwi-kæden er færd med at ombygge dens danske discountbutikker efter en model, som er rullet ud i Aarhus-forstaden Malling. Foto: Joachim Ladefoged

Udskilningsløbet blandt de danske discountkæder tager til i styrke. Således fosser pengene ud af kassen hos Aldi og Fakta, mens også Kiwi kæmper hårdt. Det sker på trods af, at landets i alt seks kæder har øget markedsandelene støt igennem flere år, og nu samlet sidder på over 40 pct. af dagligvaremarkedet.

Kapløbet har opsplittet aktørerne i et klart A- og B-hold.

»Der er tryk på konkurrencen, og tre af kæderne, Netto, Rema og Lidl, trækker fra de andre ved at tjene penge og gøre det rigtigt. De andre kæder har behov for at genopfinde sig selv. Discount udvikler sig, så det snarere i dag er lavprissupermarkeder med større fokus på friskvarer og større butikker,« siger detailekspert og adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

Markedsandele

Anslåede markedsandele i discountsektoren (pct):

Netto: 14,6

Fakta: 9,3

Rema 1000: 9,5

Aldi: 3,2

Lidl 2,6

Kiwi: 2,0

Kilde: Retail Institute Scandinavia

Tidligere på ugen præsenterede tyskejede Aldi, der har været i Danmark siden 1977, et nyt dundrende underskud for 2015 på næsten 300 mio. kr. Dermed har kædens 220 butikker tabt tæt på 1 mia. kr. på blot fem år. Også Fakta-kæden under Coop Supermarked kører med millionunderskud. Både Aldi og Fakta er dog samtidig i gang med store investeringer i modernisering af butikkerne.

Direktøren for den mindste aktør på markedet, Kiwi, der har været i Danmark siden 2008, erkender nu åbent, at kæden ikke har levet op til sine målsætninger.

»Vi har aldrig fået den position, som der var drømt om. Det er heller ingen hemmelighed, at det er svært at finde en stærk position, da markedet er domineret af en række meget dygtige aktører, som har været aktive i lang tid. Som den nyeste og mindste aktør er vi naturligvis sårbare på et presset marked. Men vi vil være aggressive for at få den nødvendige vækst,« siger Carsten Hansen.

Kædedirektøren har derfor fået accept fra ejere og ledelsen i Dagrofa-koncernen, som Kiwi er en del af, til, at kæden over de næste tre måneder lyn-ombygger 90 af kædens 96 butikker for samlet 55 mio. kr.

6-7 butikker skal moderniseres hver uge. Samtidig gennemføres en række andre tiltag med bl.a. udskiftning af sortiment, hvor der eksempelvis kommer større vægt på sunde fødevarer.

»Vi skal og må have en bedre position. Så frem for at fortsætte med en række mindre tiltag, som ellers har givet en flot vækst i de seneste to år, skal der nu tages et meget stort skridt. Det skal løfte kæden frem til at blive en seriøs spiller på det danske discountmarked,« mener Carsten Hansen, Kiwi.

Discountkæden offentliggør ikke økonomiske tal for udviklingen, men indgår i det samlede regnskab fra den købmandsejede koncern Dagrofa, der har norsk hovedaktionær. Koncernen kom ud af 2015 med et forbedret resultat i forhold til året før - men alligevel et underskud før skat på 221 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også