Erhverv
0

Ronaldo lovede JBS at vise sine underbukser efter en stor kamp, og så vandt han EM...

Superstjernen smed sin træningstrøje og spillertrøje efter slutfløjtet af EM-finalen og indfriede på den måde et løfte til sin danske undertøjspartner. »Helt fantastisk,« lyder det fra salgsdirektøren.

Ronaldo måtte lade sig skifte ud af EM-finalen efter flere behandlinger. Foto: Martin Meissner Michael Alstrup og JBS blev for fire år siden kontaktet af Cristiano Ronaldo med henblik på et samarbejde, efter at superstjernen var faldet over kampagnen med Caroline Wozniacki. Foto: Gregers Tycho

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dageCristiano Ronaldo er ikke kun en enestående fodboldspiller. Han er også en enestående forretningsmand, en omvandrende markedsføringssøjle, som forlængst er begyndt at tænke på tiden efter sin aktive karriere og har skabt tøjmærket CR7 i et samarbejde med blandt andre danske JBS.

Derfor var det heller ikke helt tilfældigt - lyder det nu fra undertøjsfabrikanten med sæde i Herning - at Ronaldo smed sin spillertrøje i sekunderne efter Portugals sejr over Frankrig i EM-finalen søndag aften. Dermed kom kanten på hans underbukser nemlig til syne over shortsene, så millioner af tv-seere, stadiontilskuere og sportsfotografer kunne skimte CR7-mærket. Hvilket uden tvivl svarer til markedsføring i størrelse XXL.

Hvor meget sådan et stunt er værd i reklamekroner, fik vi sjovt nok et indblik i efter en Portugal-sejr ved den forrige EM-slutrunde. Dengang hed modstanderen Danmark, som udlignede undervejs takket være to scoringer af Nicklas Bendtner, der fejrede sin bedrift ved at hive op i trøjen og ned i shortsene, så samarbejdet med bettingfirmaet Paddy Power kom til syne på underbuksekanten.

Det resulterede i en bøde på ikke mindre end 80.000 britiske pund svarende til 800.000 kr., hvilket Paddy Power betalte uden at blinke. Foruden altså at aflønne Bendtner i første omgang. Dengang skete det vel at mærke i en tilfældig kamp i den indledende gruppe med en standardspiller i hovedrollen, så Ronaldos stunt fire år senere er meget, meget, meget mere værd.

Men hvor meget?

»Det er jo altid svært at svare på,« siger JBS' salgsdirektør, Michael Alstrup, som er på et krydstogt i Middelhavet i disse uger, men er vågnet op til en masse telefonbeskeder denne mandag takket være superstjernens finaleshow.

»Det seneste års tid har Ronaldo fortalt os, at han ville vise sine underbukser i forbindelse med en stor kamp. Han har bare ikke fortalt os hvornår. At det skete efter EM-finalen er jo helt fantastisk,« griner Michael Alstrup begejstret med tanke på, at Ronaldo tidligt i kampen blev skadet og måtte lade sig skifte ud.

Alligevel smed han både sin træningstrøje og spillertrøje efter slutfløjtet og indfriede på den måde sit løfte til JBS, der har samarbejdet med Ronaldo siden slutningen af 2012.

»Jeg så kampen her fra og forstod ikke så meget, fordi kommentatoren var italiensk. Men Ronaldos navn blev nævnt igen og igen, selv om han ikke var på banen. Det fortæller lidt om, hvor stort et navn han er allevegne,« forklarer Michael Alstrup.

Selv om salgsdirektøren fortsætter sit krydstogt i de kommende dage, skal JBS nok sørge for at få det maksimale ud af markedsføringsstuntet og Europamesterskabet som sådan. Undertøjsfabrikanten er i færd med at benytte sig af det på de sociale medier, alt imens Ronaldos internationale PR-folk har opdateret fodboldspillerens hjemmeside, hvor CR7-mærket optræder under fanebladet "My Team".   

BRANCHENYT
Læs også