Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fransk transportsucces pønser på dansk entré – konkurrent kan stå for skud

BlaBlaCar, der formidler samkørsel, arbejder på at føje Danmark til virksomhedens hastigt voksende verdenskort. Dermed kan danske GoMore blive kørt over eller købt op.

BlaBlaCar fungerer ved, at chaufføren kan dele omkostningerne ved en tur fra by til by med passagererne. Ideen er, at chaufføren ikke får noget overskud ved turen, da man på den måde holder skattemyndighederne ude af billedet. Foto: Mik Eskestad

Den store franske virksomhed BlaBlaCar har set sig lun på det danske marked for samkørsel.

Selskabet er i løbet af få år ekspanderet til 22 lande og forsøger nu at få foden inden for i Danmark, hvor markedet er domineret af det danske selskab GoMore.

Det fortæller Christian Schiller, ansvarlig for forretningsudvikling og pressetalsmand for BlaBlaCar i Tyskland.

»Vi kigger på alle europæiske markeder, og Danmark er et interessant marked, fordi vi ved, at samkørsel allerede findes,« siger han i et interview med Finans.

På samme måde som GoMore fungerer BlaBlaCar ved, at bilister, der selv skal fra én by til en anden, kan sælge en plads i bilen til andre, der skal samme vej. Modsat f.eks. det stærkt omdiskuterede Uber er der ikke tale om en taxilignende tjeneste.

Selskaberne tjener deres penge ved at opkræve et gebyr for at formidle kontakten. BlaBlaCar oplyser ikke omsætningen, men Business Insider har anslået, at den udgør 500 mio. kr. om året.

I Danmark er det mest et spørgsmål om at finde den rigtige måde at komme ind på markedet

Christian Schiller, BlaBlaCar

BlaBlaCar driver allerede forretning i store dele af Europa og er i færd med at ansætte folk til at fylde hullerne i f.eks. Østrig og Schweiz.

»I Danmark er det mest et spørgsmål om at finde den rigtige måde at komme ind på markedet,« siger Christian Schiller.

Virksomheden har i mange tilfælde banet sig vej ind på nye markeder gennem opkøb af lokale konkurrenter. Det er bl.a. sket i Italien, Rusland og Ungarn.

I Danmark er markedet domineret af GoMore, som har små 500.000 medlemmer.

»GoMore er en fantastisk virksomhed, og vi er i kontakt med dem,« siger Christian Schiller, som ikke ønsker at uddybe, hvad kontakten består i.

Hos GoMore afviser adm. direktør og medejer Matias Møl Dalsgaard, at virksomheden er ved at blive købt op.

»Vi er ikke i nogen dialog med BlaBlaCar, men vi kender selvfølgelig hinanden. Deres planer om ekspansion kender de bedre, end jeg gør,« skriver han i en e-mail.

»GoMore er en platform og et fællesskab, som har vist sig meget stærkt, og som vi har planer om at udvikle i mange år endnu - i Danmark og udlandet. Så ingen salgsplaner her,« lyder det fra Mathias Møl Dalsgaard.

GoMore oplyser heller ikke omsætningen. Sidste år havde virksomheden et underskud på 10 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også