Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Musiklytterne taber på Apple Musics og Tidals krig om eneret på kunstnere

Giganternes kamp: Musikstreaming skulle indfri drømmen om ubegrænset adgang til al musik på farten. Men i stedet er eksklusivitet på enkeltartister blevet det nye våben mellem streaming-giganterne – og ifølge brancheeksperter lades slukørede musikelskere i stikken.

Foto:  FILIPE ARAÚJO via AP Foto: Eugene Hoshiko

»Det er pisse irriterende, at jeg ikke kan høre Beyoncés nye album på Spotify,« udbryder den 26-årige Johanne Arnoldi, der læser til kandidat i menneskerettighedsjura, og som ved aftentid har været frusteret over musikstreamingtjenester på det seneste.

Egentlig er hun glad for Spotify, men det gav hende dybe panderynker, da det for et par måneder siden kom hende for øre, at r’n’b-divaen Beyoncés seneste albumudspil, ”Lemonade”, ikke blev den fraserings-fest i øregangene, hun havde håbet på. ”Lemonade” er nemlig kun tilgængeligt via streamingkonkurrenten Tidal, der har en ekslusivitetsaftale med kunstneren. Ikke engang på den altomfavnende videotjeneste Youtube var der så meget som én ny Beyoncé-single at finde. Som en konsekvens oprettede Johanne et abonnement hos Tidal, som i øvrigt også gav hende adgang til hele Princes bagkatalog, der ikke er tilgængeligt via Spotify...

BRANCHENYT
Læs også