Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Smykker og briller skal sikre guld til dansk eksport

Tøjbranchen vil øge milliard-eksporten gennem samarbejde med andre danske designproducenter.

Ole Lynggard Copenhagen er en af de danske smykkeproducenter med eksport ud i verden. Arkivfoto: Niels Hougaard. Foto: Niels Hougaard

Den danske eksport af designprodukter som briller, ure og smykker skal bankes endnu højere op. Og det kan ske i samarbejde med den samlede modebranche.

I 2015 voksede den danske eksport af tøj med 7 pct. til 26 mia. kr. Dertil kommer en meget stor milliardeksport af andre modeprodukter – især briller og smykker. 

»Dansk mode står stærkt, og vi har allerede tæt samarbejde med andre inden for design om eksportfremstød ude i verden. Det kan uden tvivl udbygges endnu mere til gavn for den samlede danske eksport. Der er en klar sammenhæng mellem tøj og andre produkter i det globale modebillede,« siger adm. direktør Thomas Klausen i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Ifølge Guldsmedebranchens Leverandørforening er der ikke samlede tal for den danske eksport af ure og smykker.

Børsnoterede Pandora A/S tegner sig dog for en stor del med en omsætning på 16,7 mia. kr. i 2015 efter en vækst på 40 pct. og med salg til 100 markeder. Dertil kommer en lang stribe andre smykkefirmaer som markerer sig.

»Eksporten af smykker går frem, fordi vi har nogle fyrtårne, der baner vejen – bl.a. Pandora, Georg Jensen og Ole Lynggaard. Da vi er et lille land med et begrænset hjemmemarked, har vi historisk set tradition for eksport. Så det at etablere sig på nye markeder ligger dybt forankret og er næsten en forudsætning for succes,« vurderer direktør Jens R. Møller, Guldsmedebranchens Leverandørforening.

Også inden for briller gør flere danske producenter sig bemærket. Det gælder bl.a. Lindberg, som er den største, og virksomheder som Ørgren, Bellinger, Pro-Design samt Fleye.

»Man skal ikke underkende betydningen af dansk design - heller ikke inden for briller. Det hører vi tydeligt fra de udenlandske kolleger blandt optikere. Dansk design er kendt for at turde vove noget - men ikke blive outreret. Samtidig er kvalitetskravene høje her i landet, og det smitter positivt af på de hjemlige producenter ude på eksportmarkederne,« mener Per Michael Larsen, formand i Danmarks Optikerforening.

Deloitte har for få uger siden lavet en større analyse af den samlede danske modebranche. Og der er 64 danske smykkeproducenter også vurderet - baseret på de seneste regnskaber. Konklusionen lyder, at 61 pct. af dem har overskud, men set over tre år var andelen kun 30 pct.

»Konkurrencen er intensiveret, da der er de seneste år er kommet mange nye danske smykkedesignere, som tilbyder stort set de samme produkter i samme stil. Udsvingene er store inden for smykker, og tingene kan hurtigt vende – i både positiv og negativ retning. Derfor kan det være oplagt også at fokusere mere på eksport,« mener partner Morten Steinmetz, Deloitte.

 

Læs også