Erhverv
0

Carlsberg i rekordstor aftale med fodboldlandsholdet

Den nye sponsoraftale med DBU og fodboldlandsholdet vurderes til at ligge i størrelsesordenen 20-25 mio. kr. for fire år. Carlsberg har været sponsor for fodboldlandsholdet uafbrudt siden 1978.

Hvis Carlsberg skal få fuld glæde af sit kommende sponsorat med DBU, kræver det, at landstræner Åge Hareide og Danmarks for tiden bedste fodboldspiller Christian Eriksen får kvalificeret holdet til både VM i 2018 og EM i 2020. foto: Lars Poulsen

Carlsberg har indgået sin måske hidtil største sponsorat med det danske fodboldlandshold. Aftalen løber fra 2016, over VM i Rusland i 2018, til og med EM-slutrunden i 2020.

Ifølge Finans' oplysninger er der tale om den beløbsmæssige største aftale mellem de to parter i nyere tid.

Den tidligere sponsoraftale med DBU - som udløb efter Euro16 i Frankrig - var værdisat til at koste Carlsberg 4,5 mio. kr. om året. Men den nye aftale »ligger en del over dette beløb,« oplyser kilder til Finans.

»En del over« vil formentlig sige i størrelsesordenen 20-25 mio. kr. for den samlede 4-årige aftale. Sponseringen, eller partnerskabet som DBU ynder at kalde det, er netop blevet offentliggjort.

Carlsberg & DBU
  • DBU og Carlsberg har arbejdet sammen siden 1978
  • Den seneste aftale udløb efter Euro16 i Frankrig denne sommer
  • Den gamle aftale var værdisat til 4,5 mio. kr. om året, og den nye aftale bliver "en del over dette beløb".
  • Carlsberg har været sponsor ved EM i fodbold siden 1988.
  • Desuden er bryggeriet sponsor på et eller andet niveau for halvdelen af klubberne i Premier League samt en af sponsorerne af det engelske fodboldlandshold.
  • I Danmark er man hovedsponsor for FCK og OB. Men bryggeiret har også mindre sponsorater i Brøndby og Esbjerg.

»Vi er utroligt glade for denne nye aftale, og er allerede begyndt at støve klaphattene af. Det er i store træk en forlængelse af den nuværende aftale, men løber helt frem til sommeren 2020, når der er EM igen,« siger senior brand manager Jeppe Boel fra Carlsberg.

Også hos DBU er man glade for, at have sikret sig en ny sponsoraftale for de kommende fire år.

»I DBU arbejder vi benhårdt på at styrke relationen til vores mange passionerede fans og lytte til dem for at sikre den bedst mulige stemning til landskampene. Carlsberg arbejder både målrettet og innovativt med netop den målgruppe, og derfor er det en aftaleforlængelse, der giver god mening,« siger Katja Moesgaard, der er DBU's kommercielle direktør.

For DBU ligner det et scoop at kunne få en højere pris end den nuværende aftale. Landsholdet har i de senere år ikke præsteret på topniveau og kunne hverken kvalificere sig til VM i 2014 i Brasilien eller Euro16 i Frankrig denne sommer.

Tidligere havde DBU en hovedsponsor og nogle mindre sponsorer. I dag satser man - måske mere af lyst end nød - på fire officielle partnere. Foruden Carlsberg er det Hummel, Sportsmaster og Tipico.

»En forlængelse af aftalen med DBU giver rigtig god mening. Fodbold er en vigtig forbruger aktivitet for Carlsberg mærket, og Carlsberg har en historik med DBU, som er second to none. Det er min opfattelse, at DBU er "i gang med noget større", når det gælder den kommercielle udvikling og partner aftaler. Hvis Carlsberg fortsat ønsker at være en del af fodbold, så skal man også være en del af landsholdet og DBU. Omvendt er det også vigtigt for DBU at få en dygtig kommerciel partner som Carlsberg med i deres nye kommercielle udvikling. Så det er et perfekt match,« siger direktør Keld Strudahl fra BrandActivators, der er specialister i sponsoraftaler inden for sportens verden.

Fodboldlandsholdet og DBU går søndag i gang med kvalifikationsturneringen frem mod VM i Rusland i 2018. Det sker med kampen i Parken mod Armenien.

Omdrejningspunktet for Carlsbergs sponsorat er en såkaldt stemningspulje, hvor man skal forsøge at aktivere fodboldfans gennem forskellige aktiviteter. Stemningspuljen vil også i den nye aftale være en øremærket del af sponsoratet.

Bryggeriet har ved de seneste Europamesterskaber i fodbold satset mere og mere på de sociale medier for at få aktiveret sponsorskabet. Det vil også være tilfældet med denne aftale.

Carlsberg har gennem mange år været en af hovedsponsorerne ved EM i fodbold, og her er priserne steget til astronomiske beløb. Det seneste Euro16 i Frankrig kostede bryggeriet 450 mio. kr. alene i ren sponsorbetaling. Dertil skal lægges et lignende beløb til aktivering.

Det næste EM i fodbold i 2020 bliver med et helt ændret format. Turneringen skal spilles 13 forskellige steder i lige så mange lande for at fejre Uefa's jubilæum. Her er Parken udset som et af de stadions, der skal afvikle mindst tre kampe.

Carlsberg har indtil videre ikke meldt ud, om man endnu en gang vil bruge et stort beløb på at være hovedsponsor.

Men går man ikke med, risikerer bryggeriet, at der ikke må stå Carlsberg noget sted i Parken eller serveres Carlsberg øl på selve stadion og ved den tilknyttede fanpark. Og det kan end ikke en sponsoraftale med DBU ændre ved.

Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, sagde i forbindelse med halvårsregnskabet i sidste måned, at man skal bruge endnu nogle måneder på at evaluere Euro16, før man træffer beslutning om en eventuel ny sponsoraftale med Uefa til Euro20.

Selv om det umiddelbart virker som langt ude i fremtiden, så skal en sponsoraftale være på plads relativt hurtigt. Vejen til Euro20 begynder allerede i 2018 med kvalifikationsturneringen, og den er en del af de rettigheder, sponsorerne betaler for.

BRANCHENYT
Læs også