Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Opfordring: Studerende arbejdsheste skal droppe karakterrytteriet

Det rette studiejob er helt afgørende for, at nyuddannede akademikere får sparket døren ind til arbejdsmarkedet, viser ny analyse.

Landets studerende skal ikke kun være flittige i skolen, hvis de skal gøre sig håb om at finde et arbejde inden for deres uddannelsesområde. Foto: Martin Lehmann.  Foto: Martin Lehmann

For nyudklækkede akademikere er der lige nu kamp om pladserne på arbejdsmarkedet. Men det kan vise sig at blive en ulige kamp.

En ny undersøgelse fra fagforbundet DJØF viser i hvert fald, at fire ud af 10 jurister og økonomers første ansættelse efter endt uddannelse er på en arbejdsplads, som de kender i forvejen.

Ifølge Lars Bo Andersen, chefkonsulent i DJØF, er det et udtryk for, at det rette studiejob vejer tungere end topkarakterer.

»Et studierelevant arbejde er vigtigere end at have et 12-tal. Sagt på en anden måde: De fleste virksomheder er ligeglade med, om du har 10 eller 12 i gennemsnit. Det, de vil have, er en ildsjæl,« siger han.

Han tilføjer, at analysen flugter med en række andre undersøgelser om nyuddannede akademikeres jobmuligheder:

»Langt de fleste undersøgelser viser, at jo tidligere de studerende får en forståelse for, hvad der skal til for at skabe resultater i den enkelte virksomhed, jo mindre er risikoen for, at de ender som ledige dimittender,« siger han.

Nye tal fra akademikernes hovedorganisation Akademikerne viser, at 18 pct. af de akademiske dimittender fra august sidste år, er ledige her et år senere.

Ligesom hos DJØF er man hos vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad overbevist om, at risikoen for at falde i den gruppe er størst, hvis ikke de studerende formår at gøre sig attraktiv gennem erhvervserfaring.

»Jeg vil ønske, at mange flere unge ser det som en god investering i sig selv. Og så skal studievejlederne skal være skarpere på at vejlede i det her. For de kan blive bedre til at øge den studerendes muligheder for at komme i arbejde,« siger regionsdirektør Joan Berglund.

Hun opfordrer også de unge til at være opsøgende hos virksomhederne og til at profilere sig via de sociale medier - gerne med tilhørende videoklip, som hun mener kommer til at spille en væsentlig rolle fremover.

Men det er ikke kun de studerende, der skal gøre en indsats. Virksomhederne løber også en risiko, hvis de ikke formår at gøre opmærksom på sig selv.

»Virksomheder, som ansætter akademikere skal være bedre til at tiltrække med hele pakken. Unge tiltrækkes ikke kun af løn, men også faglig udvikling. Som arbejdsgiver skal man være opmærksom på, om den employer branding strategi man lægger, rammer de unge,« siger hun.

Læs også