Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Købmandsgigant pumper millioner i butikker ude på landet

Dagrofa og Coop registrerer stigende omsætning i forretninger, der har fået økonomisk opbakning fra lokale forbrugere. Derfor er begge kæder parate til at satse på et marked, der tidligere var spået en snarlig død.

Spar-butikken i nordjyske Bælum er en af de danske dagligvarebutikker, der har fået støtte fra lokale forbrugere. Foto: Benjamin Nørskov.

Købmandskoncernen Dagrofa er klar til at bruge millioner på at holde liv i danske butikker på landet. Også Coop Danmark har en offensiv parat for at bevare forretninger i danske landdistrikter. Ifølge en detailekspert er det dog langt fra nok til at forhindre fortsat butiksdød i et presset dagligvaremarked.

Kampen om de danske forbrugere er nemlig blevet intensiveret over en årrække, hvor især discountbutikker er skudt frem. Samlet sidder de seks discountkæder på over 40 pct. af markedet - samt flere end halvdelen af de tilbageværende knap 3.000 dagligvarebutikker.

Dagrofa
  • Forsyner over 1.700 butikker og kiosker med dagligvarer.
  • Koncernen omfatter bl.a. Meny-supermarkeder, discountkæden Kiwi og Spar-kæderne.
  • Dertil kommer aktiviteter med engrosforretninger og foodservice.
  • Ejes af NorgesGruppen med 49 pct., KFI Erhvervsdrivende Fond 41 pct. og selvstændige købmænd med 10 pct.
  • Omsatte i 2015 for 19,6 mia. kr. og havde et underskud før skat på 198 mio. kr.

Dagrofa, der omfatter Meny-supermarkeder og discountkæden Kiwi, er dog fortsat bredt repræsenteret rundt om i landet med købmandsbutikker i kædekoncepter som Spar, MinKøbmand samt Let-Køb.

Koncernen, som gennem en årrække har kæmpet med millionunderskud, lancerede i fjor Meny-kæden og har i år lavet en større relancering af Spar. Nu vil Dagrofa så gøre en indsats for at bevare flere butikker på landet.

Det sker, efter at borgergrupper i en række små og mellemstore byer allerede har stået sammen om at støtte deres lokale købmand, som selv står for driften af eksempelvis en Spar-forretning. Lokale projekter samler penge ind for at kunne bevare og modernisere forretninger.

»Hvis butikken lukker, rammer det også boligpriserne i lokalområdet og hele dens lokale liv. Den bevidsthed er der mange steder, og vi vil gerne styrke det yderligere,« siger koncernchef Per Thau, Dagrofa.

Koncernen har sammen med købmandsfonden KFI derfor netop lanceret en drejebog, der skal hjælpe lokale ildsjæle. Samtidig kan der hentes midler fra en økonomisk ordning. Dagrofa stiller desuden med en pulje til drift og husleje på 70 mio. kr.

»De mindre bysamfund indgår som en væsentlig del af vores vækststrategi, og der kan skabes ny udvikling ud fra de seneste erfaringer. Men det afgørende er, at der er tale om butikker, som kan drives økonomisk forsvarligt. Vi er ikke ude i stokroseromantik. Det er forretning, og vi kan kun være med om butikker, som kan drives forsvarligt og økonomisk bæredygtigt,« mener Per Thau.

Coop
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
  • 1.200 butikker rundt om i Danmark.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. en række selvstædige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 40 mia.
  • Ejes af 1,6 mio. medlemmer – danske forbrugere.

Også i Coop Danmark er der stor opmærksomhed om fremtiden for butikkerne i de mindre bysamfund, hvor koncernens kæder Dagli’Brugsen og Lokal’Brugsen har 375 butikker.

»Der er masser af aktivitet i lokale brugsforeninger, der står sammen om deres lokale butik. Vi er i gang med en stor runde, hvor vi moderniserer butikker og kan se, at omsætningen da vokser. Typisk i størrelsesorden 10 pct.,« siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop Danmark.

Han erkender dog, at lokale initiativer ikke er ensbetydende med, at butiksdøden stopper.

»Der er fortsat byer, som bliver mere og mere affolket, så der må lukkes butikker. Men lukningstakten er mindre, end vi havde forventet for få år siden,« vurderer Jens Juul Nielsen, Coop.

Der ruller en global megatrend om lokalt fokus.

Henning Bahr, detailekspert.

Tal fra Retail Institute Scandinavia viser, at der i 2005 var 3.260 dagligvarebutikker her i landet mod 2.911 i fjor. Antallet af små supermarkeder er faldet med 125 på de ti år, mens antallet af nærbutikker er styrtdykket med 657 til 388 i 2015. I samme periode er der kommet 428 discountbutikker til.

Detailekspert Henning Bahr mener også, at der fortsat vil blive færre butikker rundt om i landet – især blandt de mindre.

»Der ruller dog en global megatrend om lokalt fokus. Det spiller både Coop og Dagrofa nu med på. Den nye planlov blev i denne sammenhæng heller ikke så slem, som de havde forudset. Også selvom den kan betyde, at der kommer flere større discountbutikker, der sikkert også vil komme ud i landet. Så en del dagligvarebutikker vil fortsat lukke de kommende år. Men nye initiativer og den lokale opmærksomhed kan holde liv i en del,« vurderer direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

Dagrofa har de seneste par år allerede været med i en række butiksprojekter i mindre byer, hvor lokale forbrugere samlet har stillet op mod 3 mio. kr. i risikovillig kapital til bevarelse af den lokale købmandsbutik.

»Erfaringerne er, at omsætningen stiger pænt, når der er borgergrupper og andre konstruktioner med omkring butikker. Der er plads til dagligvarebutikker i selv mindre byer i landdistrikterne, og derfor skal vi bakke det op. Det er til gavn for både lokalområdet og vores koncerns udvikling,« mener Per Thau.

Koncernen er aktuelt i gang med at undersøge op mod 15-20 konkrete projekter ude i landet. Dagrofa har kontakt med købmænd, som er interesserede i at drive nye og dermed omkostningseffektive butikker i mindre bysamfund.