Erhverv
0

Digital masterplan skal puste ny fart i Coop

Dagligvarekoncernen Coop tager nu endnu et skridt i en storstilet digital plan, der skal banke nyt liv i et stagnerende dagligvaremarked. Et opgraderet medlemsprogram skal bygge bro til Coops bank og stække konkurrenterne.

Peter Høgsted har siden 2013 været adm. direktør for Coop Danmark. Foto: Stine Bidstrup.

Coop lancerer en ny etape i den andelsejede dagligvarekæmpes strategi for fremtiden: Et digitalt medlemskort, der skal forsøge at få de tidligere udskældte satsninger på netbank og landsdækkende onlinebutik til at hænge sammen.

Målet er at kapre flere og mere loyale kunder i dysten på et stort set stagnerende dansk marked for dagligvarer.

»Vi kombinerer alle elementer i en digital masterplan, så også værdien ved egen bank kommer tydeligt frem,« siger koncernchef Peter Høgsted, Coop.

Læs også
SuperBrugsen, som er den af Coop Danmarks kæder med aktuelt størst vækst, er del af det nye medlemsprogram. Foto: Gregers Tycho
Coop baggrund

Koncernen
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
  • 1.200 butikker rundt om i Danmark.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. en række selvstædige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 40 mia.
  • Ejes af 1,6 mio. medlemmer – danske forbrugere.

Han peger på, at medlemskortet bl.a. skal give forbrugere en kassekredit uden rentebetaling til madkøb hos Coop. Peter Høgsted siger:

»Vi ved fra forbrugsmønstrene, at en del danskere har svært ved at købe det samme sidst på måneden, som når lønnen lige er gået ind. Derfor er ambitionen eksempelvis at udvide vores medlemsprogram med en såkaldt madkredit, så forbrugerne kan få en rente- og afdragsfri kredit til betaling af indkøb her.«

I første omgang indeholder medlemsplanen en app til mobiltelefonen, der bl.a. kan bruges som betalingsmiddel. Derefter er det fra 2017 ifølge koncernchef Peter Høgsted planen at rulle en række andre funktioner ud - herunder den med madkredit.

Planerne tager afsæt i, at Coop ud over 1.200 fysiske butikker også ejer egen bank. Netop forbrugernes penge er nemlig i fokus i programmet, der skal kombinere butikker, en ny onlinehandel og digitale løsninger med Coop Bank. Koncernens bank har tidligere været kritiseret for manglende kunder og underskud.

Samtidig er markedet for dagligvarer her i landet under pres, da den samlede omsætning stort set ligger fladt. Konkurrencen er hård især i kraft af, at de seks discountkæder tilsammen sidder på 40 pct. af markedet.

Coops ambition er at knytte forbrugerne og dermed medlemmerne endnu tættere til koncernen – samt øge salget. Antallet af medlemmer – og dermed ejere af andelskoncernen - skal vokse fra nu 1,6 mio. til 2 mio. 

Medlems-kroner
  • Coop oplyser, at koncernens 1,6 mio. medlemmer i fjor fik 669 mio. kr. i medlemsfordele i form af point og rabatter.
  • Coop-ledelsen oplyser, at den forventer at anvende et tilsvarende beløb i det nye program.

Desuden skabes der nu et system med medlemsprogrammet, så flere af forbrugernes penge ruller internt. Kunderne skal meget gerne bruge Coops eget betalingssystem frem for betalingskort, hvor Coop skal betale gebyrer til betalingsformidleren Nets.

»I næste fase forestiller vi os bl.a. også, at loyale kunder, der vil sætte penge ind på deres digitale medlemskort og dedikere dem til indkøb i vores butikker, får en personlig rabat,« siger Peter Høgsted.

Hos Coops største konkurrent, Dansk Supermarked, er holdningen til medlemsprogrammer en helt anden.

»Der er allerede i Danmark en overflod af loyalitetsprogrammer. Flere og flere af dem går fra plastik til mobil. Fælles for dem er en umanerligt lille besparelse, som ikke har nogen betydning i husholdningsøkonomien, og som ikke nødvendigvis skaber værdi for forbrugerne. Vil man skabe loyalitet, er man nødt til at lancere noget, der er så godt, at forbrugerne vil betale for det,« mener kommunikationsdirektør Mads Hvidtved Grand, Dansk Supermarked Group.

BRANCHENYT
Læs også