Gammel Erhverv

Rivaler sender dansk børsdarling i frit fald

På blot tre uger er medicoselskabet Ambus aktiekurs faldet med en fjerdedel. Ifølge iagttagere skyldes det især øget konkurrence. Topchef afviser.

Lars Marcher, adm. direktør i Ambu, frygter ikke de store globale giganter som Boston Scientific og Olympus. Det er der til gengæld andre, der gør. Foto: Arkiv. Foto: Stine Bidstrup

Stigende konkurrence fra internationale giganter går hårdt ud over den danske børsdarling Ambu A/S .

På bare tre uger er aktiekursen således faldet med en fjerdedel med milliardtab for aktionærerne til følge. Det er ifølge iagttagere sket, efter at store virksomheder som Olympus og Boston Scientific melder sig på vej i konkurrence med den danske virksomheds kerneprodukt.

»Ambu har fundet en niche, hvor selskabet har været et af de første. Men bare inden for de seneste måneder har vi set flere andre virksomheder, som har kastet sig over noget lignende. Det skræmmer markedet,« siger Morten Larsen, aktieanalytiker i ABG Sundal Collier.

Ambu er i de seneste år vokset markant og rundede med det nye årsregnskab i sidste uge en omsætning på 2 mia. kr. Væksten har givet sig udslag i en hastigt stigende aktiekurs, så virksomheden ved regnskabsårets afslutning var 17 mia. kr. værd.

Den høje aktiekurs skyldes bl.a. store forventninger til salget af det store håb kaldet aScope. Det er et kamera, der kan føres ned i luftvejene på patienter, så læger kan se, hvad der sker dernede.

Fra genbrug til engangsbrug
  • Ambu sælger produktet aScope, som kan bruges til at se ned i luftvejene på patienter. Produktet er lavet til engangsbrug.
  • Olympus laver også visualiseringsudstyr til luftvejene. Her er tale om genanvendeligt udstyr, men virksomheden vil nu til at supplere med udstyr til engangsbrug.
  • Boston Scientific har lavet visualiseringsudstyr til engangsbrug i underlivet og er her i konkurrence med et produkt lavet af Ambu og Coloplast. Virksomheden har i september opkøbt den mindre virksomhed Endochoice.

Indtil nu har Ambu skilt sig ud fra konkurrenterne ved at lave produktet til engangsbrug, så man undgår evt. smittefare mellem patienterne.

Imidlertid melder japanske Olympus, herhjemme bedst kendt for digitalkameraer, sig klar til at gå ind på markedet for visualiseringsudstyr til engangsbrug. Det skal ske med en ny forretningsmodel.

Ambu er stadigvæk totaldominerende inden for det her marked for engangsskoper

Lars Marcher, adm. direktør i Ambu.

»Første skridt på vejen mod denne model vil være at udvide vores aktiviteter inden for udstyr til engangsbrug,« skriver topchef Hiroyuki Sasa i selskabets nylige årsrapport, der viste en omsætning på 51,6 mia. kr.

Samtidig har medicogiganten Boston Scientific med en årlig omsætning på 50 mia. kr. for nylig købt virksomheden Endochoice, der også laver udstyr til engangsbrug.

Ifølge Ambu-topchef Lars Marcher er der dog ingen grund til bekymring.

»Der er ikke nogen ændringer på konkurrencesituationen. Ambu er stadigvæk totaldominerende inden for det her marked for engangsskoper,« siger han.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også