Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

SAS overvejer billige baser i udlandet

Faldende billetpriser presser SAS så hårdt, at selskabet kan være nødt til at kopiere nogle af lavprisselskabernes forretningsmodeller. Baser i udlandet kan føre til konflikt med fagforeningerne.

SAS vil måske i fremtiden have fly på baser i udlandet. Foto: Johan Nilsson

SAS kan være på vej til at kopiere en del af lavprisselskabernes succesrige forretningsmodel.

Flyselskabet er så hårdt presset af konkurrenterne, at ledelsen overvejer at etablere en eller flere baser uden for Skandinavien, hvor omkostningerne er markant lavere.

En sådan manøvre kan føre til, at der skæres arbejdspladser i Skandinavien, og derfor kan den medføre alvorlige konflikter med de faglige organisationer.

Koncernchef Rickard Gustafson skrev for få uger siden en intern meddelelse til medarbejderne, hvor han gjorde det klart, at SAS 'vurderer nye måder at operere på, inklusiv en mulig lancering af en driftstilladelse uden for Skandinavien'.

SAS offentliggør i næste uge sit årsregnskab, og selskabet ønsker derfor ikke at kommentere overvejelserne.

Ærkerivalen Norwegian har allerede flere baser uden for Skandinavien, hvor det norske lavprisselskab benytter piloter og kabinepersonale ansat på kontrakter i Storbritannien, Spanien og andre lande, hvor lønninger og skattetryk er markant lavere end i Skandinavien.

Ryanair, EasyJet og andre discountoperatører anvender samme model, og det er stærkt medvirkende til, at deres omkostninger er markant lavere end hos SAS.

Det er SAS nødt til at reagere på ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

»SAS er nødt til at gøre noget. Indtjeningen er under pres, og det vil blive forstærket i 2017. Det er afgørende for selskabet, at man følger standarderne i luftfarten, når det gælder måden at organisere sig på,« siger Jacob Pedersen.

SAS er nødt til at gøre noget. Indtjeningen er under pres, og det vil blive forstærket i 2017.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i SAS.

SAS har tidligere varslet, at selskabet er nødt til at tage bestik af den måde, som lavprisselskaberne opererer på.

Allerede for to år siden oplyste Rickard Gustafson i et interview med Finans, at man havde beregninger i skuffen, der viser potentialet for besparelser med at benytte lavprisselskabernes metoder.

»Vi regner på alle muligheder. Det er vores pligt. Vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at skabe et langsigtet lønsomt SAS,« sagde Rickard Gustafson.

Vi regner på alle muligheder. Det er vores pligt. Vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at skabe et langsigtet lønsomt SAS.

Rickard Gustafson, koncernchef i SAS. (Citat fra november 2014).

Konstateringen blev fulgt op af en appel til politikerne om at skabe ensartede regler i EU for alle i industrien. Men siden er der ikke sket meget på det politiske niveau, og derfor kommer planerne fra skuffen og frem i lyset.

Kilder i SAS oplyser, at der er tale om overvejelser. Der er ikke truffet nogen beslutning, men der er sat en proces i gang, som skal forberede de stærke faglige organisationer om, at forandringer er på vej.

Det er i høj grad nødvendigt, for overvejelserne om at hyre personale på baser i udlandet vil møde hård modstand hos de mange tusinde piloter og kabineansatte, som bemander flyene.

Dansk Pilotforening, DPF, som organiserer de danske piloter i SAS, ønsker ikke at kommentere de aktuelle overvejelser i SAS.

»Jeg kan oplyse, at vi principielt er skarpe modstandere af at udflage danske arbejdspladser ved at etablere baser i udlandet. SAS-fly bør opereres fra baser i Skandinavien af personale ansat på skandinaviske vilkår,« siger René Arpe, formand for DPF.

SAS har før lagt pres på det flyvende personale, og der skal være forhandlinger om nye overenskomster i det kommende forår. Det kan være en medvirkende årsag til, at meldingen om en mulig drifttilladelse uden for Skandinavien kommer nu.

Jeg kan oplyse, at vi principielt er skarpe modstandere af udflage danske arbejdspladser ved at etablere baser i udlandet.

René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, DPF.

Muligheden for at åbne baser uden for Skandinavien kan være et led i en opdatering eller justering af strategien i SAS.

Ifølge Jacob Pedersen vil det være naturligt, hvis SAS kommer med nye strategiske tiltag. Selskabet har i de seneste år leveret besparelser og effektiviseringer for flere mia. kr. i forbindelse med strategiplanen 4XNG, der blev lanceret i 2012. Men effekterne bliver mindre i 2017 og 2018, hvor der er udsigt til endnu hårdere konkurrence.

»Den tiltagende konkurrence får utvivlsomt SAS-ledelsen til at kigge på nye muligheder for at sænke omkostningerne. Der er høj sandsynlighed for, at SAS vil lancere muligheden for baser i udlandet og måske andre strategiske muligheder i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet,« siger Jacob Pedersen.

Han fremhæver, at der i modsætning til tidligere ikke er tale om brandslukning fra SAS-ledelsen. SAS er i bedre form end for få år siden, og Jacob Pedersen vurderer, at SAS leverer et resultat før skat på godt 1,9 mia. svenske kr. 900 mio. skyldes dog engangseffekter.

»Det er vigtigt, at en forbedret lønsomhed ikke bliver en sovepude for SAS. Billetpriserne falder, så der ligger store udfordringer forude. Det er vigtigt, at ledelsen er på forkant og forbereder medarbejderne på fremtidige mulige revolutioner,« siger Jacob Pedersen.

Det er vigtigt, at en forbedret lønsomhed ikke bliver en sovepude for SAS. Billetpriserne falder, så der ligger store udfordringer forude.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i SAS.

Flere lande er i spil, hvis SAS på et tidspunkt vælger at åbne en base uden for Skandinavien. En af mulighederne er Storbritannien, som er et vigtigt marked for selskabet.

Konkurrencen om passagererne til den britiske hovedstad er nemlig benhård og ikke mindst fra København. Både SAS, British Airways, Norwegian, EasyJet og Ryanair flyver til London, og det har presset priserne helt i bund. En base i landet kunne reducere omkostningerne. Også Irland, de baltiske lande eller Sydeuropa nævnes i luftfartskredse.

SAS har allerede outsourcet en del af produktionen til underleverandører. En række mindre ruter på kortere strækningen i Skandinavien og Nordeuropa udføres på kontrakt af selskaber som CityJet og Jet time.

Andre netværksselskaber som Lufthansa, Air France KLM og British Airways er gået skridtet videre og har etableret egne lavprisselskaber i et forsøg på at dømme op for konkurrencen fra de fødte discountoperatører.

BRANCHENYT
Læs også