Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fra 40 til 160 ansatte: Nu leder hurtigtvoksende it-firma efter ny ejer

It-firmaet Schantz har hyret Atrium Partners til at styre en salgsproces.

Siden Jesper Essendrop blev adm. direktør i Schantz i 2010 er antallet af medarbejdere vokset fra 40 til 160. Nu leder selskabet efter en ny ejer, og en ekspert vurderer, at Schantz kan være op mod 300 mio. kr. værd.

It-firmaet Schantz, der sælger software til pensionsselskaber og banker, kan meget vel skifte hænder.

Firmaet, der ejes af Bankernes EDB Central (BEC), har ifølge Finans’ oplysninger hyret corporate finance-huset Atrium Partners, som i øjeblikket styrer en salgsproces.

Det bekræfter Jesper Essendrop, adm. direktør i Schantz, under hvem antallet af medarbejdere er vokset fra 40 til 160.

»Der er mange interesserede, men vi vil kun sælge, hvis vi kan finde nogen, der kan udvikle virksomheden videre for kunderne og virksomhedens skyld,« siger han.

Omsætningen nævnes ikke i regnskabet, men bruttoresultatet er vokset fra 10 til 100 mio. kr. i perioden 2005-2015 og steg sidste år 39 pct.

Frederik Aakard, partner hos Oaklins der rådgiver om køb og salg af virksomheder, vil ikke blive overrasket, hvis prisen for Schantz lander omkring 300 mio. kr. - ca. 9-10 gange driftsresultatet (det børsnoterede it-firma Columbus har en værdi, der svarer til omkring 9,3 gange driftsresultatet).

Schantz, der blev stiftet af Morten Schantz i 1994 og købt af BEC i 2007, består af tre forretningsområder; Advice, Valuation og Life.

Advice er en række finansielle planlægningsværktøjer til b.la. banker, mens Valuation er til beregning af hensættelser og risikostyring. Life er derimod er standardiseret it-system til pensionsselskaber, og det er her, at en stor del af fremtidens vækst forventes at komme fra.

Det skyldes, at de danske pensionsselskaber i dag har deres egne it-systemer, som ifølge en investor typisk er gamle og dyre at vedligeholde - noget som b.la. skæpper godt i kassen hos KMD-ejede Edlund, der vurderes at være markedslederen.

Hvis det lykkedes Schantz at få hul igennem og udbrede sit standardiserede system, vil der være flere om at dele udviklingsomkostningerne, mens Schantz i højere grad kan tjene penge på salg af licenser og abonnementer frem for konsulenttimer, sådan som det i høj grad er tilfældet i dag.

Håbet er, at en ny ejer enten kan komme med kapital til at understøtte udbredelsen/og eller sikre adgang til nye markeder.

»Vi er ved at standardisere systemet så meget, at man i højere grad får tilbagevendende omsætning. Det er den rejse, vi er på,« siger Jesper Essendrop, der fortæller, at Schantz’ omsætning ventes at passere 200 mio. kr. i år, hvor TopDanmark er en stor kunde.

Indtjening har imidlertid været svingende, og indtil videre er der kommet meget få kontanter i kassen på grund at store udviklingsomkostninger.

»Vi har haft en rigtig stor vækst de sidste mange år og har geninvesteret en stor del af det, kunderne betaler os, i softwareudvikling, fordi vi har det lange sigte,« siger direktøren.

Han fortæller, at salgsprocessen blev startet op, efter at en interesseret køber bankede på døren.

»Vi kunne godt sælge til den første og den bedste, men vi vil gerne lige se, hvad der er derude. Vi bliver ikke solgt, medmindre vi finder den rigtige,« siger Jesper Essendrop.

BRANCHENYT
Læs også