Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Pensionskasser er klar til at bygge broer og motorveje til danskerne

En række danske pensionskasser står klar med milliarder til ny infrastruktur – de mangler blot politikernes endelige ja.

Et flertal af politikerne i Folketinget vil gerne forkæle danskerne med nye motorveje, broer og tunneller, fordi trafikken mange stede i landet er plaget af voldsom trængsel. Men de har et problem: Statskassen mangler penge. Samtidig betyder Danmarks internationale økonomiske forpligtelser, at vi er meget tæt på grænsen for, hvor mange offentlige anlægskroner, der må være på spil af gangen.

Derfor søger politikerne med lys og lygte efter andre måder at betale for byggekraner, asfaltmaskiner og cementblandere.

I sit regeringsgrundlag skriver den nye trekløverregering, at den vil gennemføre flere »samfundsøkonomisk fornuftige« infrastrukturprojekter og nævner i den forbindelse bl.a. en ny midtjysk motorvej, en havnetunnel i København og en forlængelse af Hillerødmotorvejen. Samtidig peger regeringen på, at man vil undersøge mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af nye infrastrukturprojekter.

De tre nævnte projekter koster ifølge allerede udarbejdede rapporter op mod 35 mia. kr. – den midtjyske hærvejsmotorvej mellem 10,2 og 13,3 mia. kr., havnetunnellen 21 mia. kr. og forlængelsen af Hillerødmotorvejen ca. 1 mia. kr. – men de penge ligger ikke lige i statskassen og venter. Derfor vil regeringen have gang i forhandlinger, der kan »øge rammen« og skaffe den nødvendige finansiering.

Regeringen har allerede tæt kontakt til en række pensionskasser, og her er man klar med masser af milliarder, lyder det fra en stribe pensionskasser, som Finans har talt med.

»Vi vil tage imod sådan en type investeringer med kyshånd,« lyder det fra investeringsdirektør Anders Svennesen i Danica Pension.

»Infrastruktur i Danmark er noget, vi rigtig gerne vil investere i, for det er et aktiv, der passer godt til vores pensionsopsparere: Man ejer et realt aktiv med forholdsvis begrænset risiko, og som giver et løbende cashflow. Det er gode egenskaber for pensionsopsparinger. Der er ikke noget, vi hellere vil, end at investere i Danmark, så det er win-win for alle,« mener han.

Anders Svennesen ønsker ikke at sætte beløb på, men understreger, at man hos pensionskasserne forholdsvis hurtigt kan finde nogle milliarder. Samtidig peger han på, at de såkaldte OPP-modeller, hvor det offentlige og private går sammen i et partnerskab, generelt anses som en god løsning.

Det gør Henrik Nøhr Poulsen, investeringsdirektør i PFA, også, men han peger samtidig på, at der ikke er så stor tradition for OPP i Danmark og slet ikke i den størrelsesorden.

»Det er mere interessant for os at investere 1 mia. kr. i en vej end 20 mio. kr. i en skole, og over de næste 10-15 år kan vi se os selv investere 40 mia. kr. i alternative investeringer. Vi kan sagtens finde flere milliarder til investeringer i Danmark, hvis afkast og risiko er fornuftigt, i forhold til de andre investeringsmuligheder vi har,« fortæller Henrik Nøhr Poulsen.

Hos ATP har underdirektør og chef for infrastrukturinvesteringer, Ulrik Weuter, allerede investeret 12 mia. kr. i infrastruktur på flere kontinenter.

»Hvis der er et politisk ønske om at gå den vej, vil vi naturligvis være interesseret i at kigge på det, for vi vil gerne lægge pengene herhjemme. Men det skal give et relevant, risikojusteret afkast,« siger Ulrik Weuter.

Men han forventer et afkast på 4,5-5,5 pct.

PensionDanmarks adm. direktør Torben Möger Pedersen er også meget interesseret i at investere i danske broer, tunneller og veje. Og tanken er på ingen måde ny, understreger han.

PensionDanmark har i august afleveret en ny retsbygning i Svendborg til staten, og lige nu er man i fuld gang med at bygge et psykiatrisk hospital i Vejle, et psykiatrisk hospital i Skejby og et kvinde-barn center i Slagelse. De tre projekter, der er på vej, koster i alt 2,6 mia. kr., betalt med pensionspenge og bygget for det offentlige. Og i Vejle skal pensionsselskabet både stå for rengøring, kantinedrift samt ansvaret for medarbejderne.

»Og vi er klar, hvis staten også vil have os til at investere i infrastruktur herhjemme,« fastslår Torben Möger Pedersen.

»Vi har netop holdt et meget konstruktivt møde med deltagelse af både investorer fra forskellige pensionskasser, Sund & Bælt, staten og Københavns Kommune – og der var enighed om, at OPP giver nogle spændende muligheder. Mødet understregede, at der er stor villighed til en videre dialog – men det er staten, nærmere bestemt Transportministeriet, der sidder med den endelige beslutning. Hvis man siger ja til f.eks. en havnetunnel i København, er vi klar,« siger Torben Möger Pedersen.

Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen understreger, at selskabet er klar til at gå ind i et partnerskab med pensionsselskaberne og deltage i både drift, vedligehold og opkrævning af brugerbetaling ved mulige infrastrukturprojekter.

»Hvis pensionskasserne går ind i det her, er vi klar til at gå med ind som partner. Vi kan ikke levere penge, men vi kan deltage i drift, vedligehold og betalingsanlæg. Og det kan handle om både en bro over Kattegat eller Randers Fjord eller om tunneller under Limfjorden eller Københavns Havn,« påpeger Mikkel Hemmingsen.

I de overvejelser, der allerede er i fuld gang, taler man om en mulig model, hvor staten efter f.eks. 30 år køber anlægget tilbage fra pensionskasserne. Når pensionskasserne er med i både byggeri og drift i så mange år, mener man, at kvaliteten bliver højere, fordi investoren har en stor interesse i, at sådan et projekt både har kvalitet og er langtidsholdbart.

BRANCHENYT
Læs også