Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Lukning af ekstra bane i lufthavnen vil koste dyrt for SAS

Lufthavnen vil bygge ud for 20 mia. kr. for at sikre fortsat vækst. Men planerne støder på modstand hos den største kunde SAS.

Hvis tværbanen lukker, er det os, som står med regningen, siger lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften.
Foto: Thomas Emil Sørensen.

Københavns lufthavn kalder offentliggørelsen af udvidelsesplaner til 20 mia. kr. for den største dag i lufthavnens 91-årige historie. Begejstringen er derimod ikke til at få øje på hos storkunden SAS. Det skandinaviske flyselskab frygter, at udbygningen vil koste selskabet er trecifret millionbeløb om året.

Det skyldes, at den såkaldte tværbane ifølge planerne skal lukkes for at give plads til de  omkring 40 mio. passagerer, man regner med vil komme og flere standpladser til flyene. Banen anvendes under ekstreme vejrforhold og meget stærk sidevind. Derfor vil flyene i nogle kortere perioder om året ikke kunne lande og lette fra lufthavnen.

»Når tværbanen lukker, vil der være dage og tidspunkter, hvor lufthavnen er lukket. Vores fly benytter tværbanen ganske ofte, og hvis den mulighed forsvinder, så vil det være dyrt for SAS på grund af aflysninger og forsinkelser,« siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften.

Vores fly benytter tværbanen ganske ofte, og hvis den mulighed forsvinder, så vil det være dyrt for SAS på grund af aflysninger og forsinkelser.

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften.

SAS har beregnet, at det kan medføre op mod 500 aflysninger om året og betyde en ekstra regning på et trecifret millionbeløb. Den regning vil SAS ikke stå alene med.

»Hvis tværbanen lukker, er det os, som står med regningen. Derfor må vi have kompensation for vores udgifter,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Han tilføjer, at SAS har forståelse for, at lufthavnen skal udbygges for at gøre plads til den fremtidige vækst.

»Men der er andre løsninger end at lukke tværbanen, og det bør undersøges,« siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS er lufthavnens suverænt største kunde med omkring 40 pct. af alle operationer.

Også flyselskabet Danish Air transport, der flyver på indenrigsruterne fra Rønne og Karup til København, kræver kompensation, hvis tværbanen fjernes som et led i udbygningen.

Det norske lavprisselskab Norwegian, der er den næststørste kunde i lufthavnen, er positiv overfor planerne.

»Norwegian er et ekspanderende, internationalt selskab, og derfor er vi også generelt positivt stemt over for udvidelsesplaner i Københavns Lufthavn,« siger Daniel Kirchhoff, informationschef i Norwegian.

Norwegian er et ekspanderende, internationalt selskab, og derfor er vi også generelt positivt stemt over for udvidelsesplaner i Københavns Lufthavn.

Daniel Kirchhoff, informationschef i Norwegian.

Han tilføjer, at man vil drøfte de mulige konsekvenser for afviklingen af trafikken.

»Vi vil gennemgå de konkrete planer og fortsætte vores gode dialog med lufthavnen, så vi sikrer, at vi får mulighed for at udvikle forretningen i Danmark samtidig med, at vores operation ikke påvirkes i negativ grad,« siger Daniel Kirchhoff.

Københavns Lufthavn vurderer, at der blot vil blive tale om ca. 60 aflysninger om året, når tværbanen lukkes.

Lufthavnen oplyser desuden, at der ikke er andre brugbare alternative løsninger.

BRANCHENYT
Læs også