Gammel Erhverv

Bilbranche efter stime af rekorder: Endnu et superår venter forude

Bilsalget sætter konstant salgsrekorder, og det smitter samtidig af på avancen i bilbranchen. Danskerne er også begyndt at købe større biler og bliver mere og mere glade for at lease frem for at købe.

Bilsalget i Danmark kigger sig ikke tilbage, men de danske privatbilister køber færre biler end før - nu leaser de i langt højere grad. Foto: AP/ Martin Meissner

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

Danskernes appetit på biler er tilsyneladende endeløs. 2016 slår alle rekorder og overgår suverænt salget i 2015, da der for første gang blev solgt mere end 200.000 biler i Danmark. Siden 2004 har danskerne købt biler for omkring 500 mia. kr. - eller mere end 23 storebæltsbroer.

Og danskernes glubske hang til biler fortsætter for uformindsket styrke i 2017, lyder spådommene.

2016-rekorden kommer til at lyde på omkring 220.000 solgte biler, og det smitter af på hele bilbranchen, der ellers ynder at klage over, at det stigende salg og deraf stigende omsætning ikke sætter sig igennem på avancen, men den klagesang har man droppet. Næsten da.

»2016 bliver endnu et år med rekordsalg af personvogne og endnu et år, hvor forhandlerne har forbedret økonomi og indtjening. Men indtjeningsniveauet er stadig på et lavt niveau sammenlignet med andre brancher,« siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen under DI.

Samlet har bilbranchen ifølge en analyse baseret på 2015-regnskaber fra Dansk Aktie Analyse været i stand til at hæve omsætningen med 12 pct. fra 51,8 mia. kr. til 58 mia. kr., og endnu vildere har branchens samlede overskud udviklet sig: Nettoresultatet eksploderede således med 66 pct. i 2015 fra 939 mio. kr. i 2014 til knap 1,6 mia. kr. i 2015, og det bliver næppe mindre i 2016, idet danskerne på grund af sænkede afgifter er begyndt at købe større biler som giver forhandlerne større avancer.

Det kan også ses hos de største aktører i den danske bilbranche, at det går forrygende godt. Den absolutte førerhund Semler, der bl.a. sælger Danmarks mest populære bilmærke, Volkswagen, skovlede mere end 300 mio. kr. ind i 2015, og i branchens top fem strøg nettoresultatet i vejret fra 569 mio. kr. til en lille milliard nærmere betegnet 938 mio. kr.

»Udefra set er det det ene succesår efter det andet, fordi omsætningen stiger, men indtjeningen følger ikke med i samme takt, fordi marginalerne er lave. Men stemningen er positiv. Det er altid optimistisk, når der er stigende omsætning,« siger Jens Brendstrup, direktør i Autobranchen Danmark.

Han mener dog, at branchen uanset hvad har en udfordring med at få indtjeningen i vejret, og det kræver, at man i stigende grad skal nytænke sine forretningsmodeller og koncentrere sig om mere og andet end blot at sælge bilen. Eftermarkedet, dvs. serviceringen af bilen, og tillægsydelser er det, der skal lægge ekstra avancekroner ind i regnskaberne.

Hvad angår 2017 er både Thomas Møller Sørensen og Jens Brendstrup optimister, men ikke helt enige om, hvorvidt vi skal vente os endnu et rekordår. Men mindre kan gøre det.

Thomas Møller Sørensen tvivler på, at bilsalget igen i 2017 kan sætte rekord, men den spådom er før gjort til skamme, når iagttagere af branchen har spået, at nu kunne salget ikke komme højere op.

»Jeg tvivler, fordi vi kommer op på 220.000 i år. Jeg tror på noget tilsvarende, men måske en lille smule lavere,« siger han.

Jens Brendstrup derimod gætter på, at rekorden for indeværende år bliver slået:

»Det tror jeg. Nu skal man selvfølgelig passe på ikke bare at forlænge kurverne, men vi kan se stigende forbrugertillid, og at pengene sidder lidt mere løst, og så har vi stadig en af Europas ældste bilparker,« siger han om baggrunden for sin optimisme.

Thomas Møller Sørensen peger samtidig på en anden ting, der er værd at notere sig trods alle de rekorder, som bilbranchen sætter: Private køber rent faktisk færre biler end før. Til gengæld leaser de på livet løs, eller i hvert fald som aldrig før.

For blot få år siden var leasing ikke et fænomen af betydning blandt private bilister, men på to-tre år er privatleasingen gået fra under 5 pct. af markedet til over 20 pct. Færre har ganske enkelt lyst til at eje egen bil. Siden 2013 er salget til private faldet hvert år.

»Salget af biler til private er faldet igen, mens leasingen stiger. Det gælder erhvervsleasing, men især privatleasing. Prisen driver selvfølgelig en del af det, men der ligger også en tendens under, som handler om at færre har lyst til at eje,« siger Thomas Møller Sørensen.

En anden stor og næsten historisk ændring har også ramt bilbranchen. Det skete, da man sidste år sænkede den dyre del af registreringsafgiften for første gang i 91 år (siden 1924) fra 180 pct. til 150 pct., og igen i år ændrede på grænserne for, hvornår den dyre del af afgiften træder i kraft.

Det har givet et boost til danskernes lyst til at sætte sig bag rattet i lidt større biler i stedet for de helt små mikrobiler, som der for få år siden blev solgt klart flest af.

»Sidste år begyndte man at købe lidt større pga. den lavere afgift. Den sidste ændring kan vi endnu ikke se effekten af,« siger Jens Brendstrup.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også