Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Supermagter fører krig i supermarkederne

En tur med indkøbsvognen i supermarkedet foregår i en usynlig krydsild mellem de store supermarkedskæder og de lige så store mærkevaregiganter. Forbrugerne vinder på prisen - men ikke i længden.

Kæmpekoncerner styrer verden
Jens Vilsholm er koncerndirektør i Coop og tumler med verdens største dagligvareproducenter, der sidder tungt på alt fra hundemad til Twist-chokolade. Men detailhandelskæderne har selv en størrelse, der skaber en hæderlig magtbalance. Foto: Stine Bidstrup

Man skal måske helt tilbage til "Gærgate" i Danmark i 1998 for at finde en lignende forbrugerpolitisk krise som den, der netop har rystet hele Storbritannien. "Marmitegate" blev den kaldt, fordi krisen drejede sig om briternes yndlingsmorgenmadssmørelse Marmite, der for en dansker mest smager af, nå ja, gær.

Men Marmites popularitet på de britiske køkkenborde skal snarere sammenlignes med danskernes forhold til skiveskåret ost. Det blev taget som gidsel i en fejde mellem fødevaregiganten Unilever og detailkædegiganten Tesco. Som en konsekvens af briternes exit fra EU meddelte Unilever, at man ville hæve prisen betydeligt på bl.a. Marmite. Det ville Tesco ikke acceptere...

BRANCHENYT
Læs også