Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Virksomhederne har Skam-feber

Skamvertising: Det er ikke kun seerne, der elsker den norske hit-serie Skam. Også virksomhederne forsøger at tappe ind i seriens popularitet.

Den norske tv-serie SKAM har så stor succes, at virksomhederne nu begynder at trække på den i deres markedsføring. Foto: NRK/Presse

»Vi "kødder" ikke - vi sejler SKAM til Oslo hver dag«, skriver DFDS i en Facebook-reklame.

I opslaget er en kort video: Fem unge kvinder - nogle med knaldrød læbestift - gående i slowmotion med målrettede skridt mod kameraet til et elektronisk beat. I baggrunden Oslofærgen. »HVER DAG 16:30« står der med store solgule bogstaver.

De tusindvis af danskere, der har set (og elsket) den norske tv-serie »Skam« om en gruppe gymnasieelever i Oslo, vil ikke være i tvivl: Rederiet bag Oslofærgen efteraber seriens grafik, æstetik og sprog, karakteriseret af ungnorske fraser som »kødder«, »drittkult« og »føkboy« (kluntet oversat til gammeldanske »driller«, »skide sejt« og »skiderik«).

DFDS er ikke ene om at bruge den populære serie i sin markedsføring. Mange virksomheder ivrer efter at låne eller flette fingre med hitserien (-s fans).

Faktisk så mange, at NRK - "Norges DR", der producerer Skam - ikke har overblik over alle de sager, hvor tv-stationen er på mærkerne for at forsvare sine rettigheder mod kommerciel udnyttelse, siger advokat i NRK Kari Anne Lang-Ree. 

»Vi har ikke et præcist tal, for antallet er så enormt,« siger hun.

»Skam er blevet så stor en succes i Norge, Danmark og nu Sverige, at vi har svært ved at følge med alle sagerne. Men det er i al fald et tocifret antal.«

Skam er blevet en smutvej for brands, der gerne vil vise, at de er i øjenhøjde med unge - eller i al fald de yngre - forbrugere, der er en notorisk illoyal og svær målgruppe at nå.

Kosmetikfirmaet Clinique bruger seriens rødlæbede  Noora til at markedsføre sine læbestifter. Rejseselskabet Apollo har brugt persongalleriet til at foreslå rejsedestinationer til de forskellige karakterer.

For DFDS var det »indlysende« at bruge serien, der også har fået danskere til at valfarte til det Oslo-gymnasium, der er seriens samlingspunkt, siger landechef Kevin Helsinghof.

»Serien er blevet et fænomen. Vi kan se, at der er mange unge mennesker, der taler og skriver om serien. Det er vi en del af, fordi vi er en måde at tage til Oslo på,« siger han og karakteriserer reklamen som en »positiv hyldest til den hype, der er lige nu.« 

For DFDS er det også en måde at tale til de unge, der er svære at fange, men som i høj grad sætter rejse-dagsordenen i de danske familier. 

NRK-advokaten Kari Anne Lang-Ree ser ingen problemer i DFDS-reklamen. Men andre har været over grænsen for kommerciel udnyttelse.

NRK har blandt andet revset rejseselskabet Apollo, der - ifølge NRK - krænkede seriens patenterede SKAM-logo skrevet i store solgule blokbogstaver. Virksomheder, der uden tilladelse har produceret Skam-merchandise har også fået et opkald fra NRK.

»Vi reagerer, hvis virksomheder uretmæssigt udnytter Skam-universet til at markedsføre deres egen virksomhed. Det kan være, hvis de bruger Skam-materiale som billeder eller logoer i strid med NRK's varemærke eller i konflikt med den norske markedsføringslovs regler om god forretningsskik,« siger Kari Anne Lang-Ree.

Hun fortæller, at NRK bl.a. har reageret på danske virksomheder, der har produceret Skam-merchandise uden at spørge om lov.

Ingen af sagerne har endnu udviklet sig til egentlig søgsmål. Oftest undskylder virksomhederne, som Apollo gjorde, og piller produkterne eller markedsføringen ned, fortæller Kari Anne Lang-Ree.

Den danske markedsføringslovs regler for god skik forbyder også »snyltende« markedsføring - altså, at man bevidst udnytter et andet brands gode rygte til at fremme sit eget produkt.

Men grænsen er fin, og langt fra alt, der låner eller lader sig inspirere, er ulovligt, siger advokat med speciale i immateriel ret, Asger Heine Jensen, partner i advokatfirmaet Horten.

»Udgangspunktet er, at man ikke kan kræve nogen som helst beskyttelse af idéer. Men man kan tage så meget fra et værk eller indarbejdet koncept, at der bliver tale om snyltning i markedsføringsretlig forstand,« siger han og fortsætter:

»Det at lave talrige, klare referencer til en kendt tv-serie i reklameøjemed uden samtykke kan være en krænkelse, der kan imødegås med forbud og erstatning. Men det skal være meget groft,« siger Asger Heine Jensen.

Med en tv-serie, og især en digital tv-serie som Skam, der er publiceret drypvist på nettet i stedet for som et fast ugentligt tv-program, vil det dog være en flydende balance.

Det at lave klare referencer kan være en krænkelse, der kan imødegås med forbud og erstatning. Men det skal være meget groft.

siger Heine Jensen, partner i advokatfirmaet Horten.

NRK, understreger Kari Anne Lang-Ree, reagerer heller ikke, hvis unge laver Youtube-mix eller parodier med scener eller klip fra Skam. Det er en del af seriens værdi, at den har et digitalt liv, og at seerne bruger den.

Heller ikke alle nøgleringe, t-shirts og mobil-covere med Skam-referencer er ulovlige, siger Kari Anne Lang-Ree: 

»Vi forsøger at fjerne alt det illegale merchandise. Men ikke alt er illegalt. Laver du en t-shirt med »Noora og William« eller »Isak og Even« (to centrale romancer i serien, red.), er det noget, vi bør tolerere. Vi ejer jo ikke navnene Isak og Even. Men hvis du laver en hel kollektion eller en hel shop kun med Skam-relaterede produkter, så vil vi selvfølgelig se på, om det er god forretningsskik eller om det er en udnyttelse af Skam-universet.«

NRK har solgt serien til danske DR og har netop også solgt rettighederne til en engelsksproget remake til Simon Fuller, manden bag X-Factor, og hans selskab XIX Entertainment.

BRANCHENYT
Læs også