Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Pandora-chef: USA er blevet sværere for os

Den danske smykkekoncern Pandora kæmper hårdt med salget i den amerikanske region, hvor især Brasilien gør ondt.

Koncernchef Anders Colding-Friis, Pandora. Arkivfoto. Foto: PR

Mens salget stormer frem i andre dele af verden, kniber det mere for Pandora A/S i Latinamerika og USA. Væksten i salget hos de eksisterende fysiske butikker er negativ. Det erkender koncernchef Anders Colding Friis ovenpå præsentationen af smykkekoncernens rekordregnskab tirsdag morgen.

Koncernens samlede vækst var på 21 pct., mens salget i Nord- og Sydamerika kun voksede med 5 pct. Til gengæld fremgår det af årsberetningen, at den beskedne vækst er drevet af nye butikker, mens det ser værre ud med det direkte sammenlignelige salg i de eksisterende butikker. Faktisk var udviklingen der samlet et dyk på 3 pct. i 4. kvartal, som med julehandlen ellers traditionelt er årets største.

»De samlede amerikanske tal er påvirket af Latinamerika og især Brasilien udløst af de politiske forhold. Der har vi set et negativ udvikling i salget i de eksisterende butikker, og det samme gælder Caribien. I USA ser en positiv udvikling i salget i de eksisterende butikker på 2 pct., når vores onlinehandel der regnes med,« siger Anders Colding Friis.

Er det tilfredsstillende kun at holde en like-for-like vækst på 2 pct. i USA?

»Salget i det store butikscentre og den amerikanske detailhandel er kraftigt nede på det amerikanske marked, og derfor er vi tilfredse med det tal,« siger Anders Colding Friis.

Han erkender, at væksten på 2 pct. må betyde, at salget falder i fysiske butikker i USA, da Pandoras onlinehandel regnes med.

»Vi har ikke specielle præferencer for, om forbrugerne køber i fysiske butikker eller onlinehandel, og der er en stærk udvikling i det netsalg,« siger Anders Colding Friis.

Ud af den samlede koncernomsætning udgør Nord- og Sydamerika 29 pct. for Pandora.

Læs også