Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Carlsberg-topchef om strømlining: Vi mærker efter og forsøger os frem

Effektiviseringen af Carlsberg fortsætter i 2017, men det handler om at finde balancen, siger en tilfreds topchef.

Carlsberg har fået sat en stopper for tidens tanker om markedsandele, mener topchef Cees 't Hart. Foto: Nana Reimers

Effektiviseringen af Carlsberg fortsætter med at tage en stor slurk af bryggeriets mindre lønsomme grene.

Siden hollandske Cees 't Hart i 2015 satte sig i sædet som topchef i Carlsberg, har verdens fjerdestørste bryggeri gennemgået en større strømlining af selskabet, der i 2017 vil resultere i salg af bryggerier i Usbekistan og Rumænien.

Det er igen synligt i årsregnskabet for 2016, der blev fremlagt onsdag, hvor gruppens ølvolumener samtidig faldt 3% organisk, primært som følge af lukningen af bryggerier i Kina og nedgangen i marginreducerende kontrakter i Vesteuropa.

Efter årsregnskabet indrømmer Carlsbergs administrerende direktør, Cees 't Hart, at effektiviseringsstrategien, kaldet Funding the Journey, flere steder vil være en trial and error.

»Vi justerer vores portefølje konstant. Det er en balance, for vi kan ikke fortsætte med at reducere vores volume signifikant. Jeg synes, vi har taget et stort skridt fremad. Strategien justerer fortsat vores portefølje, men der er ikke kun en dimension bag denne strategi, på samme måde som vi i fortiden stort set kun var fokuseret på markedsandele, hvilket fik vores margin til at glide uafbrudt. Det har vi fået sat en stopper for nu, og nu har vi brug for at finde en balance, og her handler det om trial and error, at mærke efter og at forsøge os frem, for hvert land,« siger Cees 't Hart, der bakkes op af en tilfreds CFO, Heine Dalsgaard.

»Vi er godt på vej og lever fuldt op til vores forventninger. Strategien vil hjælpe os med at opnå organisk vækst og samtidig investere i SAIL 22-relaterede aktiviteter, der skal støtte den fremtidige vækst for selskabet.«

Selskabet har dog stadig problemer i Rusland. Her er markedet fortsat præget af den vestlige verdens sanktioner som følge af Ukraine-krisen, ligesom Carlsberg er blevet ramt af en lov fra sidste sommer, der forbyder produktion og salg af øl i plastikflasker på mere end 1,5 liter. Selvom markedet i Rusland bevæger sig den rigtige retning er fremtiden fortsat uvis, fortæller Cees 't Hart.

»Vi forventer et dyk i volumen på fem pct., og oveni  det kan der komme et yderligere dyk, der er afhænger af, hvordan markedet udvikler sig. For to-tre år siden var faldet tocifret, for et år siden var det etcifret og sidste år var det mere eller mindre fladt, så det afhænger af, hvordan markedet udvikler sig.«

Læs også