Finans
0

En billig bank stort set uden gebyrer - kunderne siger nej tak

Coop Bank er skabt for de flere hundrede tusinde danskere, der har nok i en simpel bank. Men kunderne skifter ikke til den nye bank, viser det kommende regnskab, som Finans har fået indsigt i.

Coop Banks adm. dir., Allan Nørholm, er på trapperne med et regnskab, der vil afsløre et beskedendt udlån og færre kunder end ventet. Foto: Finn Frandsen.

Når adm. dir. Allan Nørholm i løbet af få dage sender Coop Banks regnskab for 2014 på gaden, vil det afsløre, at det går trægt med at skaffe kunder og efterspørgsel for Danmarks nye bank.

Udlånet er lavere end forventet, og der er færre kunder end budgetteret. Til gengæld er indlånet overraskende stort, og det er dyrt for banken i en tid med negative renter. Det viser nogle af de centrale regnskabstal, som Finans har fået indsigt i.

I bagklogskabens klare lys kan det konstateres, at timingen for etableringen af den nye bank har været uheldig, mener Mybanker.dk, der sammenligner de danske banker.

Coop Bank

Stiftet 2013 efter at en undersøgelse viste, at medlemmerne udover dagligvarer, benzin og energi helst vil have finansielle produkter ud af deres Coop-medlemskab.

Tilbyder en netbank og mobilbank og simple bankprodukter - Mastercard, kassekredit, forbrugslån, billån, højrentekonto og betaling af regninger.

I Coops 1200 butikker kan penge hæves og indsættes og gratis kuverter til indbetalingskort udleveres. Øvrige bankforretninger foregår elektronisk eller pr. telefon.

Målet er at få 250.000 kunder i løbet af 10 år.

Ejet af supermarkedskæden Coop.

»Banken har ramt skævt i forhold til gerne at ville drive en simpel bank med en god indlånsrente, fordi renterne er faldet og faldet, lige siden Coop Bank så dagens lys. Det har gjort det alt for dyrt at opretholde en høj indlånsrente,« siger John Norden, adm. direktør i Mybanker.dk.

Coop Bank har da også netop halveret renten på indlån op til 50.000 kr. til 0,25 pct.

»I virkeligheden har vi alt for meget indlån. Vi går ud af 2014 med et indlån i nærheden af 1 mia. kr. Det er over forventningen, og det er dyrt at have indlån i øjeblikket,« siger Allan Nørholm, adm. dir. i Coop Bank.

Samtidig er Coop Bank presset på udlånet, som ikke er stort nok. Ved udgangen af 2014 udgjorde det samlede udlån knap 250 mio. kr. En del af beløbet dækker over kunders træk på deres Mastercard, som ikke udløser en rentebetaling, hvis gælden indfries måneden efter. Bankens rentebærende udlån er derfor noget lavere.

»Det er for lidt. Vi vil gerne låne flere penge ud. Overordnet bøvler hele sektoren med at få vækst i udlånet,« siger Allan Nørholm, som dog også peger på nogle konkrete forhold i Coop Bank som forklaring på, at banken ikke har fået den størrelse, den skal have.

»Vi har den udfordring, at vi ikke har alle de udlånsprodukter, som typisk giver volumen - vi har f.eks. ikke et boliglån endnu. Derudover har vi som ny bank skullet bygge en kreditviden op. Derfor har vi ikke åbnet for at man kan søge om meget store beløb. Vi har været lidt forsigtige,« forklarer Allan Nørholm.

En anden forklaring på det lave udlån er, at der ikke er nær så mange kunder til at låne, som banken havde forventet på nuværende tidspunkt. Målet var at have mere end 70.000 kunder i begyndelsen af 2015, men der var kun godt 40.000 ved årsskiftet og 45.000 i dag.

Da målet om 70.000 kunder blev sat, var det meningen, at alle 38.000 Coop-ansatte skulle have en lønkonto i den nye bank, ligesom de 18.000 til 20.000 medarbejdere, der hvert år ansættes i koncernen, også skulle tvinges til at være kunder i banken. Det er opgivet.

»Vi er ikke efter planen, når man renser tallene for det. Vi har derfor den relevans for Coops medlemmer, som vi havde håbet på. Derfor er jeg sådan set tilfreds,« påpeger Allan Nørholm.

Alligevel vil han forsøge at skubbe udviklingen i den rigtige retning, så der kommer et større udlån og en bedre balance mellem udlånet og indlånet. Første tiltag er at tilbyde et nyt billån, og på længere sigt kan det være, at kunderne også skal tilbydes et boliglån.

»Vi er klar med et billån til eksisterende kunder for at få nogle erfaringer. De kan låne op til 100.000 kr., hvilket er nok til mange minibiler og tre-fire år gamle biler. Målt på de årlige omkostninger er vi konkurrencedygtige. Alt efter erfaringerne kan vi rulle lånet ud bredt,« siger Allan Nørholm.

Målet for i år er at nå op på 60.000 kunder og få udlånet til at vokse til mindst 360 mio. kr. Samtidig skal indlånet falde lidt.

»Vi er blevet mere realistiske, og nu har vi erfaringer med, hvordan kunderne kommer ind,« siger Allan Nørholm.

Mybanker tror stadig på, at Coop Bank har en fremtid.

»Coop Bank er en meget konkurrencedygtig bank, og det vil kun blive mere udtalt, efterhånden som de almindelige banker indfører flere og flere gebyrer. Problemet er bare, at folk ikke ved, at Coop Bank er billigere. Derfor skal banken have gang i noget bedre markedsføring,« siger John Norden.

Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen tror også på bankens koncept og mener, at den har gode muligheder for at få succes.

»Det kræver selvfølgelig, at den bliver drevet professionelt. For der burde være plads til en bank som Coop Bank, fordi mange danskere ikke har brug for så meget bankservice,« siger Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker på Fremforsk, Center for fremtidsforskning.

Han frygter dog, at der går ”Coop” i den.

»Coop har i virkeligheden mange succeser bag sig – de har et af landets mest udbredte medlemskort, og deres netbutik er den foretrukne blandt danskere over 50 år. Men det er som om, at Coop ikke rigtig får nok ud af det. Det risikerer måske også at ramme Coop Bank,« siger Jesper Bo Jensen.

Ifølge Allan Nørholm er banken på rette vej. Han peger på, at den fik prisen som bedste brand i YouGovs brand analyse for 2014, og at Coop Bank ifølge Analyse Danmark er den bank, som tredje flest danskere ville skifte til, hvis de skulle skifte bank.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også