Finans
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Loyale bankkunder snyder sig selv

Der er mange penge at spare, hvis bankkunder er villige til at skifte bank.

Mange bankkunder betaler op til 40 pct. for meget på deres banklån. Foto: Peter Hove Olesen

Kunder i Danske Bank, Nordea og Jyske Bank betaler op mod 40 pct. for meget for deres lån. Det er konklusionen i en ny undersøgelse fra prissammenligningshjemmesiden Mybanker.dk, der har sammenlignet mere end 3.000 bankkunders eksisterende renter med de renter, som konkurrerende banker er villige til at låne dem penge til.

»Loyale kunder har et kæmpe potentiale for at spare penge ved at skifte bank eller forhandle med deres nuværende bankforbindelse. Vi oplever, at langt de fleste kunder kan blive bedre stillet,« siger Rune Mikkelsen, analytiker i Mybanker.dk.

Kunderne i landets største bank Danske Bank har mest at hente. De betaler ifølge undersøgelsen i gennemsnit 6,9 pct. i rente på deres boliglån og 6,2 pct. på deres andelsboliglån. Når de sender deres lån i udbud på Mybankers hjemmeside, falder renten til hhv. 4,6 og 3,7 pct. i gennemsnit. Kunderne i Nordea og Jyske Bank kan dog også spare betydelige summer.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil have danskerne op af sofaen.

»Forbrugerne er ikke aktive nok. De tror, at de allerede får den bedste rente i deres egen bank, men det er ikke tilfældet. Det viser vores undersøgelser også,« siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Loyale kunder har et kæmpe potentiale for at spare penge ved at skifte bank eller forhandle med deres nuværende bankforbindelse.

Rune Mikkelsen, analytiker i Mybanker.dk.

En mangeårig privatøkonomisk rådgiver vil have kunderne til at udfordre deres nuværende bankforbindelse.

»Mange undersøger, hvor oksestegen og mælken er billigst - det bør man også gøre med bankprodukter og forsikringer og så handle derefter,« siger Kim Valentin, privatøkonomisk rådgiver og indehaver af Finanshuset i Fredensborg.

Danske Bank kalder Mybankers undersøgelse for »interessant«.

»Det viser, at det er vigtigt at have en løbende dialog med banken om ens økonomi. Det er vigtigt at være tæt på hinanden,« siger Kim Fuglsang Kristoffersen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank, som i øvrigt sænkede rentesatserne på bolig- og andelsboliglån sidste år.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også