Gammel Finans
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Danskere snyder sig selv for 2,4 mia. kr. i pension

Kunder i Danica Pension kan booste opsparingen med 600 mio. kr., hvis de holder op med at overforsikre sig. Det svarer til 2,4 mia. kr. for alle danskere.

Adm. dir. Per Klitgård fastslår, at alene hans kunder i Danica Pension kan øge opsparingen med 600 mio. kr., hvis de stopper med at overforsikre sig. PR-foto

Titusindvis af danskere snyder sig selv for en formue i pensionsopsparing, fordi de overforsikrer sig.

Det fastslår landets næststørste kommercielle pensionsselskab, Danica Pension, som har identificeret 30.000 kunder, der er overdækkede på deres forsikring mod tab af erhvervsevne. Dem tager selskabet nu fat i.

»Vores overforsikrede kunder kan øge pensionsopsparingen med op mod 600 mio. kr., hvis de får tilrettet forsikringsdækningen og bruger besparelsen til at spare op,« siger Per Klitgård, adm. dir. i Danica Pension.

I snit kan kunderne spare 100 kr. om måneden på deres forsikringer, hvilket svarer til 20.000 kr. i ekstra opsparing, når der tages højde for det antal år, kunderne har tilbage at spare op i, før de går på pension. Danica Pension sidder på knap en fjerdedel af det kommercielle marked, og hvis selskabets kunder er repræsentative, kan alle danskere spare 2,4 mia. kr. mere op.

»For mig at se er potentialet endnu større, for det her gælder ikke kun for kunder i kommercielle selskaber, men også for kunder med arbejdsmarkedspensioner,« siger Per Klitgård.

Pensionseksperter roser Danicas tiltag.

»Det er et yderst fornuftigt tiltag. Danica Pension arbejder generelt meget med proaktiv rådgivning af kunderne, men det er ikke nemt, fordi selskaberne ikke automatisk får at vide, hvis deres kunders dækningsbehov ændrer sig som følge af nyt job, skilsmisse mv.,« siger Søren Andersen, selvstændig pensionskonsulent.

Ifølge analysefirmaet AFPR har Danica godt styr på sine it-systemer, hvilket er forudsætningen for at identificere kunder med et behov.

»Det er min erfaring som rådgiver, at alt for mange danskere har forkerte dækninger, og at pensionsselskaberne ikke gør nok ved det. Normalt er det kunderne selv, som skal reagere,« siger Jørgen Svendsen, aktuar og partner i AFPR.

Konkurrenter som PFA Pension og Nordea Liv & Pension er ifølge pensionsmægleren ikke ligeså langt fremme som Danica. Selv siger selskaberne dog, at de er i fuld gang.

»PFA har løbende arbejdet med at integrere viden om livshændelser og andre personlige data i vores kundedialog og rådgivning. Gennem vores kundeprogram giver vi dem besked, når der er noget, de skal vide eller bør gøre,« siger Mikkel Friis-Thomsen, kommunikationsdirektør i PFA.

Læs også
Top job