Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Forsker går efter drømmejob på amerikansk top-universitet

Portræt: Anders Sejr Hansen brænder for forskningsverdenen i USA. Han drømmer om at blive professor. Men drømmen kan blive svær at opfylde for selv den bedste.

Globale Danskere
University of California i Berkeley i Californien er et af USA’s mest anerkendte universiteter.

Hans mor er bogholder, og hans far er ingeniør, og det var ikke, fordi han drømte om at blive forsker, da han var lille. Men hans kemilærer i gymnasiet fik han til at fatte interesse for det naturvidenskabelige studie, og herfra tog det ene det andet. I dag forsker Anders Sejr Hansen i molekylær biologi og biofysik på et af USA’s mest anerkendte universiteter, Berkeley i Californien, hvor han er ansat som post.doc. Vejen hertil fra gymnasiets kemilokale har ikke været helt nem, for internationale forskningsmiljøer er på nogle områder ubarmhjertige og konkurrencepræget, fortæller Anders Sejr Hansen, der dog tager det dog med ophøjet ro.

Han voksede op i Aarhus, og efter gymnasiet havde han fået blod på kemitanden, hvorfor han tog et år på kemistudiet i København. Anders Sejr Hansen drømte dog om mere, så da han fik tilbudt en plads på Oxford University i England, sagde han straks ja og sagde hermed farvel til Danmark. På Oxford tog han en master, og på det tidspunkt blev også England for lille til ham. Han ville til mulighedernes – og ressourcernes – land: USA...