Gammel Karriere
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hitmaskinen, der har internettet i sin hule hånd

Rapperen Drake er ikke bare tidens mest populære musiker. Han repræsenterer en ny type superstjerne, der formår at udnytte internettet som platform for markedsføring. For ingen kender de unge som Drake

Chris Young

Et stort, afvæbnende succes-smil lyser op på den 29-årige canadiske superstjerne-rapper Aybrey ”Drake” Grahams ansigt, da han entrerer scenegulvet i satireprogrammet Saturday Night Live (SNL) den 14. maj. Det er en årtier lang tradition, at stjernerne får lov til at agere værter på programmet. Nu er det Drakes tur, og han passerer selvsikkert programmets bigband, som knalder åbningstemaet af med fuld fanfare på saxofonerne og trompeterne. Drake skal levere sin humoristiske åbningsmonolog, som kommer til at vise, hvorfor netop han forstår at markedsføre sig selv online som ingen andre superstjerner (se videoen ovenfor).

Hans storsmileri er ikke svært at forstå. Hans første single, ”One Dance”, topper Billboards top 100-liste. Hans seneste album, ”Views”, solgte på blot 24 timer flere eksemplarer i USA, end Beyonces nye plade, ”Lemonade”, gjorde på en uge (læs Jyllands-Postens musikanmelder Peter Schollerts anmeldelse af "Views" her). Og efter en uge var ”Views” den bedst sælgende plade for en mandlig kunstner de seneste tre år målt på sammenlagte streams og albumsalg. Ved udgivelsen fik Drake samtidig, som den første kunstner nogensinde, 20 sange på Billboards top 100 på én gang i løbet af en uge. En rekord, som Beatles tidligere har holdt i 50 år, da bandet den 11. april 1964 fik 14 sange på listen. Og en rekord, som popprinsen Justin Bieber havde før Drake med 17 sange...

Læs også