Karriere
0

Linkedin bliver brugt i hver anden ansættelse

I jagten på dygtige ansatte buldrer brugen af sociale medier frem.

Linkedin bruges som en del af rekrutteringen i hver anden private virksomhed og knap hver tredje offentlige.

Når der skal ansættes nye medarbejdere, sker det i op mod halvdelen af danske virksomheder med hjælp fra det sociale medie Linkedin.

Det viser en ny analyse fra konsulenthuset Ballisager.

Undersøgelsen, som 854 offentlige og private virksomheder har deltaget i, viser, at 42 pct. af virksomhederne bruger Linkedin som en direkte rekrutteringskanal. For tre år siden var det 3 pct.

Det sociale medie har dermed en tredjeplads blandt alle brugte rekrutteringskanaler.

»Virksomhederne bruger både Linkedin til at lægge nye jobopslag på deres firmaprofiler, til at lade den rekrutteringsansvarlige poste job på sin egen profil og til at søge efter potentielle kandidater,« fortæller direktør Morten Ballisager.

Tidligere var vi også meget traditionelle og brugte kun Jobindex, men det seneste år er Linkedin og andre digitale platforme begyndt at fylde meget mere for os.

Christina Bornhøft, HR-chef, Kombit

Linkedin bruges nærmere bestemt til rekruttering i hver anden private virksomhed – særligt i de større med over 50 ansatte – og knap hver tredje offentlige.

I it- og konsulentbranchen er Linkedin ligefrem mere benyttet end almindelige opslåede stillinger. Det gælder blandt andet i den 200 mand store it-indkøbsorganisation Kombit.

»Tidligere var vi også meget traditionelle og brugte kun Jobindex, men det seneste år er Linkedin og andre digitale platforme begyndt at fylde meget mere for os,« fortæller hr-chef i Kombit Christina Bornhøft, der typisk ansætter it-konsulenter, projektledere og it-arkitekter.

Selvom Linkedin er en rekrutteringsfavorit, så har kanalen langt fra slået de klassiske jobopslag af banen.

I 49 pct. af tilfældene ender virksomhedernes nemlig med at ansætte den kandidat, som de på baggrund af en opslået stilling fik en ansøgning fra. Meget tyder således på, at Linkedin særligt bruges til at researche kommende medarbejdere.

Hos Jobindex er man godt klar over, at konkurrencen fra de sociale medier er voksende.

»De sociale medier bliver brugt i stigende omfang, det er der ikke tvivl om. Vi vælger at holde fast i det, vi er gode til og mener, at der altid vil ske ansættelser både gennem annoncering og netværk,« siger Kaare Danielsen, der er adm. direktør i Jobindex.

Han tilføjer, at i den seneste jobundersøgelse fra Danske Medier, svarer bare 1 pct., at de har fået deres job gennem sociale medier.

»Forklaringen er nok, at arbejdsgiverne bruger Linkedin og de sociale medier til at tjekke folk, men det er de færreste kandidater, der får et job ved, at de bliver kontaktet gennem de sociale medier,« lyder det fra Kaare Danielsen.

BRANCHENYT
Læs også