Gammel Økonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Bilkøbere kan snyde sig selv i jagten på en lav rente

Er et billån med en rente på 1,95 pct. automatisk billigere end et billån med en rente på 5 pct.? Ikke nødvendigvis, lyder det fra Mybanker, der har regnet på tallene.

Danskerne køber nye biler som aldrig før, og en stigende andel af bilerne finansieres med lån formidlet af bilforhandlere, fastslår De Danske Bilimportører. Foto: Jens Dige.

Et hurtigt billån hos bilforhandleren med en rente på under 2 pct. kan ende med at koste langt mere end et billån i banken med en rente på 5 pct.

»Bilkøbere risikerer at snyde sig selv, hvis de stirrer sig blinde på de skrigende rentesatser, som mange bilforhandlere skilter med,« siger Peter Jensen, kommunikationschef i Mybanker – en uafhængig finansportal, der bl.a. sammenligner priser på lån.

I dag tæller alle elementer i salget jo med til at holde den samlede forretning kørende for bilforhandlerne.

Gunni Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører

De senere år er renten på billån raslet ned. Mange bilforhandlere skilter med renter under 3 pct., hvilket er markant lavere, end hvad mange banker kan matche.

ÅOP - hvad er det?
  • ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent.
  • Idéen med ÅOP er, at det skal være muligt hurtigt at sammenligne prisen på finansielle ydelser, uden at det er nødvendigt at endevende alle nøgletal og bagvedliggende omkostninger.
  • ÅOP'en fordeler således alle gebyrer, stiftelsesomkostninger og renter på hele lånets løbetid og omregner udgifterne til en slags løbende rente: ÅOP.
  • Faldgruben er, hvis løbetiden for f.eks. to lån ikke er den samme. Jo længere løbetid et lån har, desto lavere bliver ÅOP'en nemlig, fordi der så bliver flere år at dele f.eks. etableringsudgifter ud på.

Til gengæld er etableringsomkostningerne ofte meget højere end i banken, og det udfordrer den gode forretning i at vælge lånetilbuddet fra bilforhandleren, lyder det fra bilisternes interesseorganisation, FDM.

»Den stiftelsesprovision, som bilforhandlere tager for at etablere et billån, kan variere kraftigt. Derfor kan du både gøre en god og en dårlig handel i forhold til banken,« siger Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

Billån i banken eller hos forhandleren
ÅOP 1. år 2. år 4. år 6. år 8. år
Banklån 5 pct. 8,73 pct. 6,34 pct. 5,25 pct. 4,98 pct. 4,93 pct.
Forhandler 1,95 pct. 25,38 pct. 13,70 pct. 8,52 pct. 7,14 pct. 6,81 pct.
Kilde: Mybanker.dk (ÅOP: Årlige omkostninger i procent).

Mybanker har regnet på tallene med afsæt i et konkret tilbud i markedet, hvor der skiltes med en rente på 1,95 pct. Trods den lave rente finansieres købet af en mikrobil til 100.000 kr. markant billigere med et banklån, selv om renten her er på 5 pct.

Bagom tallene
  • Udgangspunktet for låneberegningerne er købet af en mikrobil til 100.000 kr. med 20.000 kr. i udbetaling.
  • Bilforhandleren skilter med en rente på 1,95 pct. Banken har en rente på 5,0 pct.
  • Etableringsomkostningerne hos bilforhandleren er 17.625 kr. I banken er de 3.730 kr.
Kilde: Mybanker.dk

»Det vil nok komme bag på mange bilkøbere,« siger Allan Skytte Christensen.

Brancheorganisationen De Danske Bilimportører (DDB) forklarer, at fortjenesten på formidling af billån i dag er en integreret del af det at være bilforhandler.

»I dag tæller alle elementer i salget med til at holde den samlede forretning kørende for bilforhandlerne,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør i DDB.

Den stiftelsesprovision, som bilforhandlere tager for at etablere et billån, kan variere kraftigt.

Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM

At branchen for længst har fået øjnene op for det lukrative i at formidle bilfinansiering, understreges af, at bilforhandlerne sidder på en stor del af markedet.

»Mit bud er, at vi finansierer i retningen af 30-35 pct. af alle handler,« siger Gunni Mikkelsen.

Han vurderer, at andelen vil blive endnu større i de kommende år.

Ifølge de seneste tal fra De Danske Bilimportører blev 58 pct. af privatbilerne i 2016 solgt på traditionel vis, mens leasing tegnede sig for 42 pct. af nyvognssalget.

Læs også