Penge
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Finanssektoren kæmper om at lave boligernes Facebook

Kampen om boligkunderne har fået bankerne og realkreditinstitutter til at lancere boligportaler. De kan med tiden gøre ejendomsmægleren overflødig, og dermed kan der være penge at spare, lyder vurderingen.

Kampen om boligkunderne er rykket over på nettet. Foto: Martin Lehmann

Kampen om boligkunderne er rykket ind i en ny fase. Efter at ejendomsmæglerne og boliga.dk i mange år har været stedet at gå til for at få informationer om boligmarkedet, har bankerne og realkreditinstitutterne i den seneste tid nærmest stået på nakken af hinanden for at sende boligportaler online. Og det er langt fra tilfældigt, at det er sket nogenlunde samtidigt, lyder vurderingen fra fremtidsforskeren Jesper Bo Jensen, der har en fortid i finanssektoren.

»Det ligger i bankernes DNA, at de skal være på boligmarkedet. Tidligere købte de ejendomsmæglerkæder, fordi det er muligt at flytte kunderne via bolighandler. Bankerne er skræmt af disruption, og deres skrækbillede er, at der kommer nogen ind på markedet og ødelægger det for dem. Derfor forsøger de at hegne boligmarkedet inde ved hjælp af boligportalerne. De forsøger at forsvare og udbygge deres markedspositioner, og det gør, at de andre banker er nødt til at svare igen med boligportaler« siger Jesper Bo Jensen, der er direktør i Fremforsk.

Sunday har ikke stået i en garage for at blive pudset og poleret, inden det blev rullet frem

Simon Haldrup, , direktør, Mobile Life i Danske Bank.

I øjeblikket kæmper finanssektoren om boligkundernes gunst igennem siderne myhousebook.dk.,

 og sunday.dk. Myhousebook.dk har et par år på bagen og samarbejder med BRFkredit/Jyske Bank. Bolighed.dk, der er ejet af Nykredit, Spar Nord, Sydbank og Arbejdernes Landsbank, gik i luften sidste efterår, og sunday.dk, som Danske Bank står bag, blev også lanceret sidste efterår.

De tre boligportaler kan forskellige ting - på bolighed.dk. kan man f.eks. få en anslået værdi af sin bolig, mens man på myhousebook.dk f.eks. kan få informationer om nabolaget. De to sider henvender sig primært til ejere, mens sunday.dk. primært henvender sig til købere, og på denne side kan man f.eks. se, hvordan et givent køb vil påvirke ens økonomi.

Selv om boligportalerne adskiller sig fra hinanden i måden, de er op bygget på, er målet med dem det samme. Nemlig kunder i butikken.

»Det lægger vi slet ikke skjul på. Det giver os adgang til at komme i kontakt med kunder, som vi normalt ikke ville have adgang til, og det er enormt vigtigt at have en andel af denne markedsplads, for groft sagt kan man sige, at man kun kan flytte kunder på to måder. Via en bolighandel eller hvis kunderne føler sig dårligt behandlet,« siger Tom Palving, underdirektør i BRFkredit, der oplyser, at man på sitet har haft 80.000 unikke brugere siden september.

Det handler om at personificerer tjenesterne og skabe en form for Facebook for boliger, som kunderne knytter sig til.

Jan Damsgaard, professor og leder af Institut for It-ledelse på Copenhagen Business School.

Selv om der nu er flere boligportaler at vælge imellem, vurderer Jan Damsgaard, professor og leder af Institut for It-ledelse på Copenhagen Business School, at det vil komme flere i fremtiden.

»De forsøger at bygge en relation til kunderne, som gør kunderne mere tilbøjelige til at vælge et produkt, der er knyttet til boligportalen. Lige nu er bankerne og realkreditinstitutterne ved at gøre sig deres erfaringer med disse sites, og der er ikke nogen, der har knækket koden endnu. Det handler om at personificere tjenesterne og skabe en form for Facebook for boliger, som kunderne knytter sig til,« siger han og peger på, at der er mange udviklingsmuligheder.

»Om få år kommer der nye regler, som vil give adgang til at bruge oplysninger om danskernes økonomi i forbindelse med en vurdering af en bolighandel. I dag bygger det på de tal, som brugerne selv trykker ind. Det bliver spændende at se, hvordan det vil blive brugt. Det kunne også være frækt, hvis Airbnb går ind på markedet. På den måde vil man kunne booke en overnatning i den bolig, som man gerne vil købe, så man kan prøve at bo i den, inden man køber,« siger Jan Damsgaard.

Fra boligportalerne lyder det da også, at man ikke er færdig med at udvikle hjemmesiderne endnu. Bolighed.dk har en ambition om at blive det digitale samlingssted for landets boligejere, og indtil nu har man haft mere end 1 mio. unikke besøgende på sitet.

»Vi har set en række eksempler på, hvordan virksomheder er lykkedes med at få målgruppens opmærksomhed ved at komme med interessante indsigter. Vi forsøger at gøre os lækre og appetitvækkende ved at komme med indsigt og derigennem få boligejernes opmærksomhed. Næste skridt bliver at få bygget bro mellem det, at boligejerne er interessante kommercielt og den appel, vi er lykkedes med at få skabt. Det har vi ikke nogen klar plan for endnu,« siger Leif Lind Simonsen, pressechef i bolighed.dk.

Det ligger i bankernes DNA, at de skal være på boligmarkedet.

Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk.

Danske Banks satsning sunday.dk har haft »et par hundredetusinde« unikke besøgende, og fra landets største bank lyder det også, at man ikke er færdig med at udvikle sitet.

»Sunday har ikke stået i en garage for at blive pudset og poleret, inden det blev rullet frem. Der er stadig masser af opgraderinger, vi kan og vil lave, og derfor er vi i øjeblikket ikke i en vækstfase, men i en læringsfase. Vi forsøger at afdække de blanke felter, der er i forhold til bolighandel, og når vi har ramt plet, er vi klar til at skalere op,« siger Simon Haldrup, direktør i afdelingen Mobile Life i Danske Bank, der vurderer, at det ikke er nok bare at lave en boligportal, der også kan formidle lån, hvis man vil have succes.

»Alle ved, at digitalisering generelt kommer til at betyde en masse. Og det handler om at skabe en sammenhængende brugeroplevelse. Derfor ville det være for lidt, hvis vi kun lavede en boligsøgningsside, der også formidlede lån. Vi er nødt til at brede tæppet ud, for at det giver mening for brugerne. Derfor kommer vi eksempelvis inden for kort tid med app-løsningen OpenHouse, der skal hjælpe de boligsøgende med at holde styr på de indtryk, de får, når de er ude at kigge på boliger til f.eks. fremvisninger. Det er noget, mange i dag finder uoverskueligt, og derfor en udfordring, vi gerne vil hjælpe de boligsøgende med at tackle,« siger Simon Haldrup.

BRANCHENYT
Læs også