Penge
0

Kunder giver banker dumpekarakter efter gebyrhop

Stigende gebyrer og risikoen for negative renter til private kunder slår igen kundeloyaliteten overfor de danske banker tilbage.

Foto: Genrefoto/Arkiv

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

Danskernes tilfredshed med deres bank falder igen. Efter et 2016 præget af skandalehistorier om danske bankers medvirken til skatteunddragelse i Panama og kraftigt stigende priser på boliglån er danskernes generelle opfattelse af bankerne forværret.

Det viser det nyeste loyalitetsindeks for bankerne fra rådgivningsvirksomheden Loyalty Group. Kundeloyaliteten dykkede kraftigt under finanskrisen, men er siden kravlet i vejret. I år dykker den fra 58 til 55. Alle målinger under 50 regnes for uacceptable.

Loyalitetsindekset
  • BrancheIndex Bank 2016 er gennemført af Loyalty Group oktober-november 2016 blandt 4.371 danske private bankkunder.
  • Ud fra kundernes tilfredshed rangeres bankernes på loyalitetsindekset fra 0-100. Alt under 50 er uacceptabelt dårligt. 51-67 er acceptabelt med plads til forbedringer, 68-83 er acceptabelt og score herfra op til 100 er ideelt.

»Bankerne har været igennem vridemaskinen det sidste år. Der har været historier om Panama-papirer i Nordea, om stigende gebyrer i Nykredit og om generel risiko for negative renter til privatkunder. Uanset om ens egen bank har været involveret, påvirker det den generelle opfattelse af bankerne. Derfor falder danskernes loyalitet overfor bankerne efter ellers at have været stigende i nogle år,« konstaterer direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved, Loaylty Group.

Den faldende loyalitet er en udfordring for sektoren på et tidspunkt, hvor nye konkurrenter fra andre brancher gerne vil tage bidder af det lukrative privatkundemarked.

Pengeinstitutternes brancheorganisation Finansrådet og fagforbundet Finansforbundet har i år trukket en række specialmålinger på bankerne for at komme tættere på, hvilke kunder, der er mest tilfredse.

»Finanskrisen skadede bankernes anseelse, og vi mærker stadig, at hvis der dukker sager op, så bliver de en negativ bekræftelse af holdningen til hele sektoren, som det er tilfældet i 2016. Vi arbejder benhårdt på at styrke bankernes image, og det er baggrunden for at lave denne temperaturmåling sammen med Finansforbundet,« siger juridisk direktør Kenneth Joensen, Finansrådet.

Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på de forskellige kundegruppers tilfredshed med og loyalitet overfor deres bank.

»Vi har alle hørt om nogen, der har fået en stor gebyrstigning, så det generelle billede bliver, at det er "noget værre noget". Derfor er det vigtigt også for os som fagforbund at komme tættere på, hvad det er, der omvendt hæver kundernes tilfredshed,« siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

BRANCHENYT
Læs også