Politik
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Besynderlige tilskudsregler gør det umuligt at nedlægge dyre lokalbaner

Det vil være dyrere at nedlægge en underskudsgivende jernbane end at fortsætte.

»Selv om passagererne mellem Lemvig og Thyborøn kun betaler ca. 15 pct. af, hvad det koster at drive lokalbanen, mens resten er offentlige tilskud, ville det være væsentligt dyrere for os i regionen at nedlægge banen og erstatte den med busser på grund af den måde, som bloktilskuddet fra staten er skruet sammen på. Derfor vil vi i de kommende forhandlinger med regeringen om næste års økonomi tage problemerne med lokalbanerne op med regeringen,« fastslår formand for Danske Regioner, Bent Hansen (S).
 Arkivfoto

Det er i praksis nærmest umuligt for regionerne at nedlægge nogle af de dyre lokalbaner, der i nogle tilfælde koster næsten ligeså meget i tilskud, som det ville koste at sende samtlige passagerer med taxa. Det skyldes den besynderlige måde, som tilskuddene fra staten er skruet sammen på.

Hvis politikerne i Region Midtjylland f.eks. ønskede at nedlægge én af landets dyreste lokalbaner, banen mellem Lemvig og Thyborøn, ville det ramme regionen hårdt på pengepungen, fordi det med et slag ville reducere bloktilskuddet med godt 90 mio. kr. om året. Det svarer til mere end regionens samlede tilskud til regionens to lokalbaner, Lemvig-Thyborøn og Odderbanen...

BRANCHENYT
Læs også