Gammel Tech
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Prisen for danske Endomondo? 575.000.000 kroner

Den amerikanske sportstøjsproducent Under Armour har som ventet skrevet under på et gyldent opkøb af den danske motionsapp. Hver bruger har indbragt Endomondo 4 dollars.

Mette Lykke Kjeldsen er den eneste af Endomondos tre stiftere, der stadig har sin daglige gang i virksomheden.

Så er det officielt. Det danske it-selskab Endomondo med den populære motionsapp af samme navn er blevet solgt for intet mindre end 85 mio. dollars svarende til 575 mio. kr. til den amerikanske sportstøjsproducent Under Armour. Dermed har de vedvarende rygter fundet sin afslutning.

Opkøberen er ikke en hvilken som helst størrelse. Under Armour er børsnoteret i New York med en årlig omsætning på 3 mia. dollars og en markedsværdi, der i timerne op til annonceringen af aftalen onsdag aften steg fra 15,5 til 15,75 mia. dollars. En annoncering, der i øvrigt falder sammen med offentliggørelsen af Under Armours kvartalsregnskab.

»Sandheden er desværre, at folk ved mere om deres bil end om deres krop,« konstaterede sportstøjproducentens stifter og CEO, Kevin Plank, under regnskabsaflæggelsen, hvor Under Armour også afslørede yderligere et opkøb: MyFitnessPal for 475 mio. dollars.

Hvad angår Endomondo, så er det blot otte år gamle selskab i den grad blevet belønnet for sin brugerskare på 20 mio. mænd og kvinder fordelt på 200 lande.

Ganske vist er salgsprisen blot landet på 4 dollars per bruger - ikke 42 dollars, som Facebook i 2014 betalte for hver eneste profil i WhatsApps kundekartotek.

Men taget i betragtning af, at Endomondo trods alt har en beskeden indtjening på 1,3 mio. kr. om året og sit ophav i et lille hjørne af verden, er der grund til jubel, mener såvel analytikere som branchefolk.

Det samme mener Endomondos medstifter og adm. direktør, Mette Lykke, ikke overraskende.

»Det har været en klassisk iværksætterrejse med masser af op-­ og nedture, hvor vi altid har troet på visionen. Endomondo har hjulpet utrolig mange mennesker med at finde glæden ved motion, og som en del af Under Armour kan vi nå ud til endnu flere mennesker på globalt plan,« siger Mette Lykke og forklarer, at Endomondo fortsat vil have sin base på Holmen i København med hende i spidsen.

De første år blev Endomondo ikke ligefrem kimet ned af investorer, hvilket betød, at de tre stiftere - Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Nordenhof Jønck - arbejdede uden løn i 18 måneder.

Siden bed Seed Capital på idéen om en gps-app til smartphones, der måler brugernes distance, tid, kalorietab og meget mere. Investeringsfonden foreslog i 2013 at indsætte Navision-milliardæren Preben Damgaard som bestyrelsesformand for Endomondo, hvilket resulterede i et tæt parløb mellem ham og direktøren.

»Da jeg blev tilbudt posten, havde jeg en betænkningstid på 0 sekunder. Mette Lykke emmede af energi, virkelyst og skaberkraft, og hun havde på imponerende vis samlet et team, der udover at dele hendes vision og passion besidder en imponerende evne til at få ting til at ske. Magen til "we can do it"-attitude har jeg sjældent set,« siger Preben Damgaard.

Mooreland Partners har været finansiel rådgiver for Endomondo under salgsprocessen, mens Mazanti-Andersen Korsø Jensen har fungeret som juridisk rådgiver.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også