Serier

Danske virksomheder har ikke styr på data-reglerne

Analyse og udnyttelse af data beskrives ofte som den store vækstnøgle - men mange danske virksomheder ved ikke, hvad de kan tillade sig uden at bryde persondataloven og krænke privatlivets fred.

Big privacy
Grafik: Anders Thykier

Mange danske virksomheder ved ikke, hvordan de skal håndtere de følsomme data, de får af deres kunder eller indsamler på anden vis.

Data om kunder og markedet er en central ressource og vækstmulighed i den nye big data-økonomi. Men næsten halvdelen af virksomhederne er på glatis, når det kommer til at navigere i de komplicerede regler for håndtering og indsamling af data, viser en ny undersøgelse fra advokatfirmaet Bech-Bruun.

Sådan blev undersøgelsen gennemført
  • Undersøgelsen fra Bech-Bruun blev gennemført som internetbaseret spørgeskema blandt virksomheder, som modtager advokatfirmaets nyhedsbrev.
  • 745 virksomheder deltog i undersøgelsen, der blev gennemført anonymt.
  • Det var som udgangspunkt den ansvarlige for databeskyttelse i virksomhederne, som besvarede.

Kun 53 pct. af de 745 adspurgte virksomheder svarer, at de har et godt eller meget godt overblik over, om de følger reglerne på dette felt.

»Jeg har arbejdet med persondataret i mange år, og det er ikke noget, som har været øverst på prioritetslisten hos danske virksomheder. Det bliver ikke taget så alvorligt. I vores nabolande er virksomheder mere opmærksomme på persondataloven end i Danmark, og det kan hænge sammen med, at bødeniveauerne i Danmark er meget lave,« siger advokat Thomas Munk Rasmussen, advokat hos Bech-Bruun.

Artiklen fortsætter under grafikken

Brancheforeningen Dansk Erhverv har tidligere gjort opmærksom på, at mange medlemmer, især SMV’erne, var i tvivl om, hvad man må og ikke må, når man indsamler data på kunderne. Især fik brancheorganisationen mange henvendelser fra detailvirksomheder, der ikke var sikre på, hvordan de skulle fortolke reglerne.

Også de store konsulent- og rådgivningshuse melder om problemer med håndtering af følsomme oplysninger.

Big privacy
  • Mulighederne i den eksplosivt voksende mængde data, vi skaber digitalt, begejstrer virksomheder og annoncører.
  • Samtidig vokser forbrugernes bekymring for, at deres private oplysninger udnyttes.
  • Finans undersøger, hvordan det tiltagende fokus på digitalt privatliv påvirker virksomheder og erhvervsliv i en økonomi, hvor netop data er en mere værdifuld ressource og nøgle til vækst.

»Det er meget ofte, at vi finder alvorlige problemer. Jeg er faktisk bekymret for de danske virksomheders holdning til datasikkerhed og privatliv. Der er brug for, at man i højere grad adresserer emnet på ledelsesgangen,« siger Mads Nørgaard Madsen, partner og leder af Consulting- Security & Technology i PwC.

Hos Deloitte er meldingen den samme, og her møder konsulenterne også tit »substantielle mangler«, for eksempel at cpr-numre bliver sendt i almindelige, ukrypterede e-mails.

»Datasikkerhed og håndtering af persondata er en stor opgave, som de færreste i dag har styr på,« siger partner Kim Schlyter.

Når det går galt for en virksomhed, sker det som regel i al hemmelighed, men da servicegiganten ISS for nogle år tilbage mistede et lagermedie i posten med 9.500 ansattes personlige data, måtte firmaet gå ud og efterlyse disken og tilbyde en dusør på 10.000 kroner.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også