Tech

Foto: Se det vildeste fremtidsgrej fra verdens førende tech-messe

Ved Ifa-messen i Berlin vises dynejakker til smartphones, de nyeste VR-briller, sci-fi køretøjer, internet-opkoblede vaskemaskiner og meget mere.

Foto: Rasmus Palludan Foto: Rasmus Palludan Hos LG ses et puslespil af firmaets 4K-skærme, der tilsammen viser rystende skarpe natur-scenerier.  Foto: Rasmus Palludan

Berlin

Allerede ved Ifa-messens indgangsparti får man fornemmelsen af, at det er et cirkus. Akrobatiske fyre kravler op og ned af Ifa-logoet. Messen har i år over 200.000 besøgende fra alverdens kontinenter og over 20 haller på flere etager, der er proppet til randen med fremtids-teknologi.

En ung mand rullende på ethjulet, uidentificeret, rullende objekt deler visitkort ud, blinker til folk og gør reklame for sit produkt.

Man kan nærmest ikke dreje hovedet 45 grader på messen uden at se et nyt pompøst slogan.

TV-producenten Skyworth har været lidt uopfindsomme og skriver "Bring dreams to reality" over deres 65" Uled-TV.

I år er producenterne stoppet med at lave 3D-tv, der viste sig at være en kommerciel fiasko. Nu fokuseres der på skærm-kvalitet.

Nu afdød NYT-journalist David Carr skrev engang i en klumme om Virtual Reality: "Jeg undrer mig over, hvad er det ved virkeligheden, der er så forfærdelig, at vi føler et så stærkt behov for at flygte fra den?"

Sony præsenterer sine nyeste kameraer på messen, og det har de valgt at gøre med et setup af planter og piger, der hentager de besøgende til noget nær et elverland. Firmaets RX10-kamera, der kan filme i super slow motion med tilbagevirkende kraft, er særligt innovativt.

Hos LG ses et imponerende puslespil af firmaets OLED-skærme, der tilsammen viser rystende skarpe natur-scenerier. Natur og teknologi går hånd i hånd.

Sony Playstations stand på Ifa 2015 præsenterer den kommende Morpheus VR-brille, som imponerer langt de fleste gæster. Denne kvinde bliver bange, da fremmede væsner angriber hendes rumskib. 

Man kan blive lidt ør i bolden efter at have set på teknologi en hel dag. Derfor går mange ud på arealerne mellem hallerne for at trække luft. Denne mand hører til en af messens mere velklædte. 

Nogle teknologier på messen virker brugbare. Andre virker komiske. For eksempel denne go-pro kameraholder til hunden.

Denne nysgerrige mand kigger ikke på kvinden, men på bagvæggen bag Philips "Ambi Light"-TV, der ved hjælp af ni indbyggede projektorer sender kaskader af lys ud. Det er et af de mest omtalte tv-apparater på Ifa-messen.

Der findes mange steder på messen, hvor folk kan game. Her er et af de mere traditionelle setups fra firmaet Predator. Selvfølgelig med tre sammensatte skærme.

Fremtidens hvidevarer bliver koblet på internettet og fyldes med masser af nye funktioner. Der er meget at forholde sig til - også for denne ældre herre, der kigger på den nye serie 8 fra Bosch.

På græsplænen i midten af området udstilles en replika af den verdensberømte Delorean fra "Tilbage til Fremtiden". 

Verdens største drone-producent DJI fremviser deres seneste modeller. 

Messen har et flertal af mandlige besøgende, så teknologi-producenterne gør brug af det ældste trick i bogen for at tiltrække sig opmærksomhed: Kvinder.

Panasonic fremviser et virtuelt spejl, der lader folk manipulere med en digital version af deres ansigt. De kan give "det virtuelle jeg" make-up, ændre hårstil eller sågar give det skæg. Uden at der sker noget med "det fysiske jeg" vel at mærke.

I den mere alternative produkt-afdeling ses en dynejakke til smartphones. Men så igen. Det er jo snart efterår.

Firmaet Awabot præsenterer deres konference-teknologi. Pigen, som ses på skærmen, kan se dem, hun snakker med. Hun kan også få, hvad der ligner en støvsuger med to følehorn, til at bevæge sig efter ønske. Det fungerer ganske godt.

En ældre herre står i udkanten af LG's farvehav af super skarpe OLED-skærme og kigger lettere ængsteligt på den fagre nye verden.

OLED er særligt god til at vise helt sorte farver, så for eksempel en stjernehimmel bliver bjergtagende realistisk at kigge på.

Går man ned på underetagerne åbenbares en enorm underverden af hvidevarer, der står for en tredjedel af messens teknologi.

Producenten Bekos samarbejde med FC Barcelona må dog tage prisen som den mest komiske reklame, den skrivende journalist har set på messen.

Fyr iført briller med indbyggede skærme kan se, hvad parrot-dronen ser. Parrot-dronen flyver lige foran den linedansende mand på TV-skærmen.

I Ifa-messens nordlige ende ses "Berliner Fakturm", bygget 1924-1925 af arkitekt Heinrich Straumer. Selvom tårnet ikke længere udsender radio-signaler, så er det stadig et beskyttet monument i Berlin. Det er oplyst om natten.

Firmaet Robomow præsenterer sin selvkørende græsslåmaskine, der kan styres fra iPad/iPhone. 

"Du har et flot smil," siger en robotstemme, når man smiler ind i et kamera hos chip-giganten Intel, hvorefter en kaffemaskine går i gang.

"Nyd din kaffe," afslutter robotten. Ansigtsgenkendelsesteknologi gør det muligt, og det er på én gang gruopvækkende og sjovt.

Philips fremviser blandt andet en trimmer med laser-sigte på messen. En velkendt sætning blandt journalisterne på Ifa, omkring produkter generelt, lyder: "Det viste de også sidste år".

Ikke nok med, at vi begynder at monitorere vores eget helbred med smart-ure og lignende. United Object sælger et halsbånd, der holder øje med hundens helbred.

Samsung har messens største udstillings-areal og viser i et ambitiøst setup med over 25 skærme, hvad deres UHD-TV kan præstere.

På messen er der også firmaer, der laver 8K fjernsyn, selvom kvaliteten er så høj, at de endnu ikke passer til tidens film. Man skal da også helt tæt på en 8K-skærm for at kunne se forskellen med det blotte øje.

Når messen lukker klokken seks farer forretningsfolk ud af komplekset.

Forretningsfolkene vil gerne nå først til de mange busser og taxaer, der venter ude foran messens udgange, når de skal hjem efter en dag i teknologiens tegn.

Messens civile besøgende tager fortrinsvist toget tilbage mod Berlin centrum.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også