Tech
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Virksomheder strammer grebet om illoyale ansatte på nettet

Upassende adfærd på de sociale medier er omdrejningspunktet i flere og flere disciplinærsager. Verdens største selskaber har fundet en lovpraksis at læne sig op ad, viser en ny undersøgelse.

Langt flere virksomheder rejser i dag sager mod ansatte for illoyale ytringer på de sociale medier end tilfældet var for et par år siden. Foto: Colourbox De ansatte er forpligtet til at agere loyalt over for deres arbejdsplads - også når de skriver private opdateringer på Facebook.

Det kan godt være, at de ansatte i stigende grad bliver bedt om at profilere deres virksomhed på sociale medier – men netop derfor skal de være ekstra varsomme i forhold til tidligere.

For noget tyder på, at cheferne både holder mere øje med deres opdateringer og er mere parate til at slå ned over for upassende formuleringer. Erhvervsorganisationen DI mærker således tydeligt, at de sociale medier spøger mere og mere i disciplinærsagerne herhjemme.

»Det er der ingen tvivl om. Medarbejderne skal tænke over, hvad de skriver. Ellers risikerer de at miste deres job,« konstaterer Sanne Claudius Stadil, som er underdirektør hos DI med ansvar for ansættelsesret og altså rådgiver cheferne i de prekære situationer.

Den samme tendens skinner igennem i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse, som er foretaget af den internationale juridiske tænketank IBA.

I undersøgelsen har 77 multinationale selskaber fordelt på 37 lande svaret på, hvor meget de sociale medier fylder i deres juridiske afdelinger. Det samme blev de spurgt om for et par år siden, og især et af punkterne vækker opsigt: I 2013 rejste blot 1 pct. af de adspurgte virksomheder flere end fem disciplinærsager årligt som følge af de ansattes opførsel på de sociale medier. Nu rejser 12 pct. af virksomhederne flere end 20 sager om året.

Artiklen fortsætter under illustrationen...

»Stigningen skyldes to ting,« siger Anders Etgen Reitz, som i sin egenskab af partner hos advokatfirmaet IUNO har opsamlet resultaterne i en rapport, der udkommer i næste måned.

»For det første er der flere og flere brugere på de sociale medier, hvilket får flere og flere til at komme galt afsted. For det andet er der opstået en lovpraksis på området, så det nu er mere klart for virksomhederne, hvornår grænsen er overtrådt,« fortsætter Anders Etgen Reitz.

Øget overvågning
  • Undersøgelsen fra IBA er ved at blive samlet op i "The Employee Privacy Report", der udkommer i næste måned.
  • Her fremgår det, at en fjerdedel af de adspurgte virksomheder forventer at overvåge de ansattes ageren på sociale medier endnu tættere fremover.
  • Samtidig er eksterne advokater splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de sociale medier vil føre til flere sager, hvor medarbejdere beskyldes for diskriminerende adfærd.

Sagerne opstår typisk på baggrund af såkaldt illoyal adfærd over for virksomhederne - altså grimme formuleringer om arbejdspladsen - eller pjæk afsløret via de ansattes egne opdateringer.

Derfor understreger A.P. Møller – Mærsk, Novo Nordisk og andre aktører, at private opdateringer rent faktisk er offentlige.

 

Denne artikel har skabt en del debat på Twitter.:

Læs mere på Twitter.

 

BRANCHENYT
Læs også