Tech
0

Spilsuccesen Subway Surfers skal blive til tv-serie

Én milliard gange er spillet Subway Surfers blevet downloadet. Nu går de danske skabere nye veje og arbejder på både merchandise og en tv-serie om figurerne i spillet.

Subway Surfers-spillet er allerede blevet en gigantisk økonomisk succes for de to danske spilfirmaer Kiloo og Sybo Games, som tilsammen har produceret et overskud på mindst en halv milliard kroner, siden spillet blev lanceret i 2012.

Indtil nu er indtægterne kun kommet fra selve spillet, men nu er Sybo Games, som fandt på spillet og har alle rettigheder til universet, klar til at udvide forretningen. Der bliver arbejdet på både merchandise som tøj og legetøj - og på en tv-serie baseret på spillet.

»Vi har fra starten haft en ambition om at se, hvad Subway Surfers-universet kan folde sig ud til. Og nu har vi også fysiske produkter i støbeskeen og er gået i gang med en tv-serie. Vi kan mærke, at der er en efterspørgsel fra folk, som gerne vil kende universet i Subway Surfers endnu bedre,« siger Mathias Gredal Nørvig, managing director for Sybo Games.

Sybo Games
  • 45 medarbejdere, i København.
  • Grundlagt af Sylverster Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner i 2011, med en investering på knap to mio. kr. i ryggen fra Capnova, som hurtigt blev købt ud igen.
  • I dag er Bodie Jahn-Mulliner adm. direktør, og de to stiftere ejer sammen Sybo Games.
  • Sidste regnskabsår gav et overskud på 163 mio. kr. - dengang med bare 27 medarbejdere.
  • Subway Surfers er baseret på en animationsfilm, de to stiftere lavede som afgangsprojekt på animationsuddannelsen i Viborg.
  • Miljøet blev omsat til et spil, og spilfirmaet Kiloo kom med som partner. De to selskaber deler indtægter fra spillet ligeligt.
Selvom det ville være nemt og hurtigt at sende for eksempel tøj på gaden med Subway Surfers-motiver, eller lade andre gøre det ved at sælge merchandise-licenser, har Sybo Games valgt at gå roligt frem. Sporene efter for eksempel de store mængder merchandise omkring Angry Birds-spillene skræmmer.

»Nogle firmaer er virkelig kommet ud over rampen, men for os handler det om, at det skal være kvalitet og have autenticitet i forhold til spillets univers. Vi skal finde produkter, der resonerer med subkulturen,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Det kan for eksempel være at sælge skateboards og tøj til de lidt ældre – men det udelukker ikke plysset legetøj til de mindste børn.

Tv-serien er et større projekt end at producere for eksempel t-shirts, så derfor er der et stykke vej til, at Subway Surfers finder vej til Ramasjang eller de store amerikanske tv-kanaler.

»Vi har gjort en masse forarbejde, og vi har set på forskellige manuskripter og forsøg på at udvikle den visuelle stil, så den passer til tv. Men fra vi siger ’go’ til at sætte en tv-serie i gang, går der stadig halvandet år, til vi har noget klar,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Subway Surfers, der nu er spilhistoriens fjerdemest populære spil til iPhone og iPad, blev undfanget af Sylvester Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner, som stiftede og ejer Sybo Games, og i dag er henholdsvis kreativ direktør og adm. direktør.

Sybo indgik dengang et partnerskab med det mere erfarne spilfirma Kiloo fra Aarhus, som har stået for den kommercielle del af spillet og hjulpet med den videre udvikling. De to selskaber deler spil-indtægterne ligeligt, mens Sybo Games beholdt alle rettigheder til spillets figurer og univers. Dermed lander indtægter fra merchandise og licenser hos Sybo Games.

TOOL Oplåst artikel - prøv Finans 40 dage

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også