Tech
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Her er verdens kedeligste tekst i tegneserieform

En amerikansk kunstner har sat ord og billeder på den lange advarselstekst, som brugerne af Apples produkter altid springer over. Det er vejen frem, mener Forbrugerrådet Tænk.

"iTunes: Terms and conditions" er titlen på Robert Sikoryaks nye tegneserie, der var vakt opmærksomhed i en stribe it-medier. Tegning: Robert Sikoryak Steve Jobs' klassiske påklædning har dannet forlæg for de gennemgående figurer i tegneserien. Tegning: Robert Sikoryak

Robert Sikoryak har gjort os allesammen en tjeneste. Han har omsat verdens kedeligste tekst til en tegneserie.

Det kan lyde som et ligegyldigt kulturtræf - en begivenhed fanget et sted mellem Bjørn Nørgaards hesteofring og Uwe Max Jensens tissetrang - men betydningen af Sikoryaks tegninger rækker måske videre end det. For det er såmænd Apples betingelser, de såkaldte terms and conditions, der har fået krop og liv i en 47 sider lang grafisk novelle.

Betingelserne dukker frem på skærmen med småt, hver eneste gang Apple har behov for brugernes accept til at anvende personlige data i forretningsøjemed. Det sker tit. Så teksten i tegneserien burde sådan set sidde lige så godt fast i folks bevidsthed som fadervor og omkvædet i Bob Dylans sange, men desværre læser de færreste brugere, hvad de egentlig siger ja til, viser adskillige undersøgelser.

Derfor får brugerne altså nu teksten i illustreret form. Bag bogen står Robert Sikoryak, en 51-årig amerikaner, der har specialiseret sig i at omsætte tungt stof til tegninger.

»Jeg kan godt lide udfordringen ved at anvende tekster, der aldrig har været tiltænkt illustrationer. I dette tilfælde gik idéen ud på at referere en masse forskellige tegneserier undervejs,« siger Robert Sikoryak til Finans og forklarer, at Apples afdøde stifter udgør en perfekt tegneseriefigur.

»Så jeg har udstyret hovedfiguren på hver side med et klassisk Steve Jobs-outfit: sort rullekrave, jeans, briller og skægstubbe,« lyder det fra tegneserieforfatteren, som selv tilhører det overvældende flertal, der aldrig læser terms and conditions.

Det sidste er et problem, mener amerikaneren.

»Det er påfaldende, at designet i Apples produkter er så elegant og smukt, men at den samme elegance og skønhed ikke går igen i advarslerne til brugerne. Jeg er dog ikke en feinshmecker inden for juridiske dokumenter, så måske bliver Apples terms and conditions faktisk opfattet som smukke af advokater,« siger Robert Sikoryak.

Forbrugerrådet Tænk har tidligere talt for, at advarslerne skal gøres mere visuelle og letafkodelige. Derfor vækker den nye tegneserie begejstring.

»Det her er et eksempel på, at det godt kan gøres mere interessant og læsevenligt,« siger seniorjurist Anette Høyrup, som forventer, at EUs kommende persondatalov netop vil stille krav om, at brugeradvarslerne bliver meget mere gennemsigtige.

BRANCHENYT
Læs også