0

Brød ud af iværksætter-kæmpesucces for at tage kampen op mod Eurocard

Baggrund: Det er blevet for bøvlet med traditionelle firmakreditkort, når nærmest alle medarbejdere i dag køber løs til firmabrug på nettet. Det mener to danske iværksættere, som brød ud af Tradeshift, en af Danmarks største iværksætter-succeser, for at skabe betalingsløsningen Pleo.

Niccolo Perra (tv.) og Jeppe Rindom var begge med til at bygge Tradeshift op og flyttede med til San Francisco. Det blev så inspirerende, at de nu på egen hånd vil skabe et helt nyt produkt. Foto: Niels Hougaard

Han har selv siddet på posten som økonomisk ansvarlig i et sprudlende firma, hvor de ansatte købte løs af alt fra flybilletter til software på egen hånd.

Det var kort sagt noget bøvl, og erfaringerne brugte Jeppe Rindom til at finde på et produkt, som skulle kunne løse et problem, de fleste virksomheder kender: At en betaling i dag ikke længere kun sker pr. faktura og via bogholderiet, men også på nettet med kreditkort.

Resultatet er blevet Pleo, som Jeppe Rindom stiftede sammen med Niccolo Perra, da de begge i 2013 droppede ud af en af Danmarks helt store iværksættersucceser, Tradeshift, for at forfølge deres egen idé.

»Hvis en medarbejder skal købe en kop kaffe i lufthavnen eller selv har købt flybilletten til en forretningsrejse, så foregår det typisk med et betalingskort. Rigtig mange betalinger er flyttet online, og meget er også blevet til abonnementer, du betaler hver måned. Men måden, man gør det på, har ikke rigtig ændret sig i 15 år,« siger Jeppe Rindom, der var økonomidirektør hos Tradeshift, inden han stiftede Pleo, hvor visitkortet siger adm. direktør.

Pleo
  • Stiftet af Jeppe Rindom og Niccolo Perra i 2013, for egne midler.
  • I dag er der otte ansatte.
  • Vil konkurrere mod selskaber som Eurocard og Mastercard med en ny løsning for firmabetalingskort.
  • Produktlancering i Danmark og Storbritannien 'tidligt i 2. kvartal' i 2016.
I dag er det normalt kun chefer og andre betroede medarbejdere, der bliver udstyret med et firmakreditkort, og en menig medarbejder må derfor enten låne et kort, få en af dem med firmakort til at gennemføre købet eller selv lægge ud. Med den sidste løsning følger ofte en bøvlet papirgang for at få pengene for udlægget retur, siger Jeppe Rindom.

Det er en spillebane, hvor der er god plads til forbedring og digitalisering, mener Pleo-stifterne, som efter to års udvikling er klar til at lancere deres løsning i Danmark og Storbritannien i foråret 2016.

Konceptet er, at alle medarbejdere kan få deres eget betalingskort, ikke nødvendigvis i fysisk form, men med de oplysninger, der skal til for at betale på nettet. Så kan chefen justere i detaljer, hvad det må bruges til – for eksempel kan en studentermedhjælp få et kort, som kun kan bruges til at købe blomster eller forplejning for, og kun for et vist beløb pr. dag.  

En virksomhed kan have en stak plastickort liggende på lager, og når en ny medarbejder starter, eller en skal på sin første udlandsrejse, kan kortet blive aktiveret. Det kan også blive afleveret tilbage og brugt til en ny medarbejder.

En anden forskel er, at meget af papirarbejdet efter en betaling kan automatiseres. Er der brugt penge hos SAS, kan Pleo-softwaren selv tjekke mail-boksen for en kvittering for en flybillet. Dermed skal medarbejderen ikke selv bruge tid på at finde bilag til den slags betalinger.

»Som bruger er det helt som at have et almindeligt firmakreditkort som Eurocard. Men det hele er omkredset af software, og vi får data om transaktionerne ind i realtid, så man ikke skal vente på en månedlig expense report,« siger Jeppe Rindom.

Den slags tiltag, som kan gøre livet nemmere for bogholderiet og medarbejderne og understøtte en stigende digitalisering, er grundlæggende en god idé, lyder det fra en ekspert i betalingsløsninger.

Det er helt i tråd med, hvad virksomheder gerne vil, nemlig at få digitaliseret deres bilag mere og mere. For det er administrativt tungt, når man kommer med bilag og skal have penge udbetalt.

Henning N. Jensen, PlusCon

»Det er helt i tråd med, hvad virksomheder gerne vil, nemlig at få digitaliseret deres bilag mere og mere. For det er administrativt tungt, når man kommer med bilag og skal have penge udbetalt. Så det lyder spændende,« siger Henning N. Jensen, direktør for PlusCon, som rådgiver om betalingsløsninger.

Spændende bliver det omvendt også, om den fornyelse, som Pleo kan komme med, vil være en stor nok forbedring til, at mange virksomheder vil skifte over.

»Der er helt sikkert et segment af virksomheder, som gerne vil købe, men hvor stort det segment er, er jeg noget i tvivl om. Det er blevet mere og mere almindeligt at have et firma-kreditkort, og ansatte, der rejser meget, har normalt fået et. Spørgsmålet er, om virksomhederne ser et stort nok behov for en ny løsning med mere fintmasket kontrol, til at de vil skifte leverandør,« siger han.

Pleo er blevet etableret for de penge, som Jeppe Rindom og Niccolo Perra havde med fra eventyret om Tradeshift, for de kom tidligt med og fik del i den nu ganske værdifulde virksomhed. Men nu er det tid til at finde venture-kapital, ikke mindst for at kunne sætte gang i en hurtig, international ekspansion, når produktet er på markedet.

»Problemet er det samme i andre lande, så vi forventer relativt hurtigt at rulle ud til andre lande i Europa. Vi har absolut en stor og international ambition. Det er også derfor, vi lancerer i England samtidig med Danmark,« siger Jeppe Rindom.

Tradeshift, hvor de to kommer fra, gik på samme måde fra starten af efter et internationalt marked. Her er produktet også en finansiel tjeneste til virksomheder, nemlig en platform for elektroniske fakturaer. I dag har Tradeshift over 500.000 virksomheder som kunder globalt, med helt store navne iblandt, for eksempel det britiske sundhedsvæsen NHS.

BRANCHENYT
Læs også