Serier

Vil du lade din bank sælge data om dine Dankort-køb?

Analyse: Den altomfattende tendens med at bruge de data, man kan opsamle om sine kunder, er rykket ind i telebranchen. Men et teleselskab har ligesom en bank en særlig position og betroet rolle, så det kan blive en farlig balancegang.

Big privacy
Telenor rykker nu ind på den bane, hvor de store it- og annonceselskaber har været i årevis: At udnytte de data, som man kan samle om kunderne.  Foto: Stine Bidstrup

Forestil dig, at PostDanmark fandt på at holde øje med, hvem der modtog post fra hvem. En husstand, som fik afleveret en stak rejsekataloger, ville for eksempel blive noteret som interesseret i rejser, og så ville der kort efter lande (endnu) flere brochurer om solferier til Thailand i postkassen.

Det kunne også være din bank, som kunne se, at du havde været forbi det lokale pizzeria tre gange på en måned og betalt med dankort, og så begyndte du at få reklamer for Just-Eat og Hungry.dk, når du gik på internettet...

Læs også
Top job